FAQ bärbar skoldator

FAQ är en förkortning av Frequently Asked Questions, dvs svar till vanliga frågor på svenska.

Bra saker att kunna

Att byta lösenord

När du är inloggad trycker du Ctrl Alt Del och klickar knappen byta lösenord.

Vad får man göra?

Hur funkar det att spara och installera på datorn?

Det går bra att ladda ner filer men man kan inte installera program för vi har inte adminrättigheter. I vissa fall kan det gå att installera enkla program på(Y:)
Får man spela spel?
Ja, men inte på lektionstid. Inte piratkopior. Det är olämpligt att spela sådant som är grovt eller kränkande. Stör inte med hög ljudvolym.
Får man ladda ner filer?
Ja, om du betalar för sådant som kostar pengar.
Får man installera program?
Ja, på Y: Dock ej piratkopior.
Får man gå in på Playahead?
Ja.

Hur synkroniserar man?

y:/Synchronize

Problem vid användandet

Jag kan inte logga in hemma

Du måste först logga in i skolan, sen funkar det hemma.

Jag kan inte surfa via det trådlösa nätverket vi har hemma, fast det funkar för de andra här hemma.

Dte beror förmodligen på att du har en dator med udda nummer. prata med kommunens IT-tekniker.
Det är viktigt du stänger av datorn helt och hållet när du lämnar skolan. Annars får den med sig felaktiga inställningar (den tror att den är i skolan fast den är hemma).
Detta problem uppstår ibland om man har låg batteriladdning. Prova att sätta i laddningssladden. Det har rapporterats att problemet kan ha att göra med routrar av märket netgear. I så fall kan det hjälpa att starta om routern. Routern är burken med antenn vid väggen. Dra ut spänningssladden, vänta tio sekunder och stoppa i sladden igen.

Jag kan inte logga in fast jag skriver rätt lösenord.

Kanske har du råkat trycka på den bruna Fn-knappen nere till vänster och samtidigt tryckt NmLk (uppe till höger). Då får du ett numeriskt tangentbord (sifertangenter) och det gör att ditt lösenord blir fel. Ändra tillbaka så funkar det. Om du vill testa kan du se att bokstaven L blir en trea när du har numeriskt tangentbord. Det kallas även Num Lock.

Jag kan inte ladda ner Shockwave (eller liknade) för det behhövs administratörsrättigheter.

Om det är ett viktigt program installerar vi det centralt. Säg till så ordnar vi det. Vi har exempelvis gjort såå med Flash.

Mejlen startar inte hemma

Det finns en åtgärd till detta problem. Prata med Håkan.

Markören hoppar ofriviiligt i texten när man skriver så texten kommer huller om buller.

Om man av misstag trycker Fn och o, u eller k så hoppar markören. Fruktansvärt irriterande är det. men man lär sig hålla fingrarna i styr så småningom.

H och I syns inte.

Det finns en funktion under Start/program/Solnet/Anslut H och I, som fungerar när man är i skolan. Anslut H och I fungerar inte hemma.