TS-frågorna för TE12A

Här är alla frågor som jag har fått in. Nu vill jag inte ha fler frågor per mejl. Skriv istället in dem här. Om det inte finns nog med frågor kommer jag att hitta på egna frågor. redigera gärna sidan så den blir snyggare.

Frågor & Svar:

På vilket sätt kan användande av mobiltelefon förbättra ungdomars studier sägs det?

Svar: Det kan förbättra deras stavnings förmåga med allt smsande.

Hur kommer det sig att mobilföretagen använder sig av arbetar i delar av östvärlden?

Svar: För det är billig arbetskraft för dem för att arbetarna får minimalt med lön och ibland används till och med barnarbete samtidigt som de rika affärsmännen i västvärlden håvar in pengar.

På vilket sätt har radarn räddat liv i Storbritannien under andra världskriget?

Radarn användes av Storbritannien för att upptäcka plan som skulle bomb deras byar och städer.

På vilket sätt har radarn gjort det möjligt för människor att träffa varandra?

svar:Radarn möjliggör att flygplan överhuvudtaget kan befinna sig i luften. Om det inte fanns en radar skulle man inte på långa vägar kunna ha så många flygplan i luften som man i nuläget kan.

Vilket tunnelbane företag har monopol i Sverige?

svar:SL

Hur många tunnelbane stationer fins det i Sverige?

svar:100

En vanlig radar använder sig av mikrovågsfrekvenser för att lokalisera föremål, vad för liknande taktik använder en fladdermus som påminner om radarn?

svar:En fladdermus använder sig ut av ”ljudvågor”.

Vad var räckvidds avståndet på det första radar nätverket vid namn Chain Home?

svar:Avståndet var omkring ”70 mil” eller mer.

Vad var det som ledde till att japanska strids flyg fick en chans till att attackera USA:s strids fartyg Pearl harbor med en sådan överraskning?

svar:Det militära kommandot antog att flygplanen tillhörde USA:s egendom.

Vem var det som myntade konceptet för sextant?

svar:Isaac Newton.

Kan du nämna en innovation som har uppstått på grund utav sextant?

svar: Bubbelsextant har uppstått på grund av sextant.

Vilka huvuddelar består ett mobilt system av?

svar:Det krävs tre delar för ett mobilt system ska funka en mobil station, en basstation och en växel.

Hur fungerar ett mobilt system? Förklara kort.

svar:I ett mobilt system finns det I regel tre delar en mobilstation, en basstation och en mobilväxel. Mobilstationen skickar signalen till en basstation och därifrån till en växel som skickar signalen till en annan abonnent.

Hur många olika påbörjade navigeringssystem finns det världen över och vilka länder/världsdelar har gjort utbyggnaden?

svar: 3 stycken. USA, Europa och Ryssland.

Förklara lite kort vad det är som krävs för att GPS systemet ska fungera.

svar: Du behöver minst 3 satelliter och för att få ut avståndet till mottagaren så mäts signaltider från satelliten till mottagaren.

Vilket land härstammar papperet ifrån?

svar: Papperet härstammar från Kina.

Vilket år kom papperet till Sverige?

svar:Papperet kom till Sverige år 1345.

Vad använder man GPS till?

Svar: Som nämns) Vägbeskrivningar, hitta platser,

Nämn ett arbetsområde för GPS

Svar: (de som nämns) Taxi industrin, militären

Vad heter surfplattan som HTC lanserade sommaren 2011?

Svar: Flyer

Vad heter den senaste IPhone?

Svar: Iphone 5

Beskriv två olika metoder för tidsmätning.

Svar: Klocka och kalender

Nämn 2 viktiga årtal för klockan.

Svar: 1810 armbandsuret och slutet av 1800 fickuret började

Hur har GPS:n påverkat?

Svar: GPS:n har gjort det möjligt för oss med lite sämre lokalsinne att kunna känna sig trygga i okända marker, eftersom GPS: gör det väldigt enkelt att hitta tillbaka hem.

Varför är GPSn så viktig för militären?

svar: För att de lättare ska kunna spåra och identifiera fienden, innan de hinner attackera.

Viken/vilka behov har tidmätning med innovationer tillfredsställt?

Svar: Strukturering och planering

Vilka företag har uppstått p.g.a tidmätning och dess innovationer, beskriv affärside och resultat.

Svar: Rolex, omega, The watch group

Vad står MS, BTS och MSC för?

Svar: Det står för mobilstation, basstation och mobilväxel

När och vilket år öppnades världens första 4G-nät?

svar: Världens första 4G-nät öppnades i Stockholm och i Oslo år 2009

Frågor från oss lärare

Här kommer exempel på extrafrågor som vi lärare kan komma att lägga till på provet (inga svar på dessa frågor):

Skriv ett kort resonemang om vilka behov det tekniska systemet rullstolen har tillfredsställt.

Ge exempel på företag inom några olika branscher som uppstått på grund av innovationen dynamit.

Välj en av en innovation själv och beskriv några samhälleliga konsekvenser ur ett ekologiskt perspektiv.