PLE

jag har inspirerats av Alastair Creelman. Och En IKT-pedagogs funderingar.

PLE är lite som jag gjorde dataundervisningen första året. visa eleverna på verktyg de kan använda i skolarbetet. en ny runda med detta tema kunde vara mer styrt mot skolarbete och en bra kontrast till dataslöjden.

Vad är det?

Från En IKT-pedagogs funderingar:

1. PLE utgår från studenten
  2. PLE ger studenterna möjlighet att styra sitt eget lärande
  3. PLE ger studenterna möjlighet att visa sitt arbete för alla och skapa flexibla nätverk
  4. PLE är öppna
  5. PLE bygger på många små system, svåra att administrera men mindre sårbar
  6. PLE är en verktygslåda med många olika verktyg som man väljer och kombinerar själv
  7. PLE handlar om livslångt lärande och kan ständigt uppdateras

Innehåll

Bloggar, wikis, personliga startsidor, RSS, Google-applikationer, ...

Kolla hemsidan efter vad Alistair menar bör ingå. gärna exempel på funktioner men gärna konkreta exempel

PLE för elever med särskilda behov

Jag kan tänka mig att rekommendera följande lista över lämpliga progrma, tjänster och applikationer för elever i allmännhet och de med särskilda behov i synnerhet.

Datalagring på nätet

• flickr

Informationssökning

Presentera och publicera

1. En guide om att driva ett webbprojekt.

Inlästa texter

• Liber har inlästa texter som ljudfiler, mp3. men alla läromdel har inte fria ljudspår. Då är det inläsningstjänst som gäller.

Daisyskivor mm

Många böcker finns som talbok på Inläsningstjänst AB.

Man behöver en Daisyspelare för datorn för att spela Daisyskivor. Då är TPB Reader bra.