Mall:Vattenundersoking ute m karta

Utelaboration med karta

Fem konmtroller att besök vid pH-mätningar mm i Norrviken. By

Teori pH är ett mått på hur surt/basiskt ditt vattenprov är

Ggenomförnade'

• En karta per person.
  • Grupper enligt bestämda platser.
  • Beräknad tid: en timme
  • Startar med kartgenomgång och testa pH-mätning.
  • Sedan ut och jobba.
  • Avslutar inne med redovisning på klasswikin.

Aktiviteter ute

Du ska besöka de kontroller som ritats in på kartan. Eller så många kontroller du hinner. Vid varje kontroll ska du utföra ett antal uppgifter som du ser nedan. Du ska skriva ner vad du kommer fram till på varje kontroll. I många fall ska gruppen ta en bild med mobilen (eller en skolkamera som du lånar) eller filma.

Kontroller:

1 Mät pH i nån pöl eller fuktig plats. Anteckna vad du fick för värde och platsen du mätte på. Skriv ner vad du tror att det finns för saker som kan påverka pH här och på vilket sätt pH påverkas. Fotografera. Stanna här och ta en titt på omgivningarna. Beskriv naturen så noga du kan med fem meningar.
2 Titta på kartan och fundera på varifrån Ravalen får sitt vatten. Gör en pH-mätning i Ravalens vatten. Anteckna. Fotografera.
3 Mät ph på vattnet. Leder vattendragen in eller ut ur Ravalen. Fotografera. Hur ser naturen ut här? Fotografera och beskriv med ord. Vilka växter finner du? Fotografera fem olika växter noga. Ser du några fåglar. Vilka? Fotografera om det går.
4 Mät ph på vattnet. Vilka djur hittar du här? Fotografera och beskriv naturen. Finns det något annat som kan påverka vattenmiljön negativt? En stor del av Järvafältet är naturreservat. Filma en av gruppmedlemmarna som förklarar varför det är så viktigt att vi har tillgång till naturreservat som detta.
5 Mät ph på vattnet i Norrviken. Fotografera och beskriv naturen. Finns det något här som kan påverka vattenmiljön negativt?

Hemma igen: Dokumentera

lägg upp alla bra bilder på klasswikin. gör en egen sida för din grupp. Gör en rubrik för varje kontroll. Lägg in era texter och iaktagelser. Gör en tabell över eera pH-värden.

Extra som vi inte gör idag:

• Mät siktdjupet med hjälp av siktskivan som hänger i ett snöre. Lämna den snyggt upplindad p bryggan.
  • Tittskåp