Konsekvenserna

Kameran

Beskriv konsekvenserna för hela samhället, hur kameran påverkat, med tex etiska, sociala, kulturella, ekologiska aspekter belysta.

Kameran har många användningsområden i dagens samhälle. Kameran kan användas till många olika saker, många använder kameran för att minnas saker tex en gammalfarmor, för att kunna visa sina barn-barn hur hon såg ut och hur miljön då var.

Olika kameror

Övervakningskameran

Med hjälp utav övervakningskameror kan man se inbrottstjuvar. Man har oftast övervakningskameror i affärer för att kunna se vem som tar något från affären och därefter kunna gripa snattaren.

Röntgen

Med hjälp utav röntgen kan man se om tex ett ben är brutet i kroppen. Man kan göra det genom att röntgenstrålarna går igenom huden och kan visa upp bilder på en skärm där man kan se om man tex ska operera eller om man ska gipsa.

Semesterbilder

De flesta som åker utomlands eller på semester tar med sig en kamera för att ta många fina semesterbilder. De vill kunna minnas just den resan flera år senare, och kunna blicka tillbaka till den varma semestern.

Filma saker, bevara situationer och minnen

Precis som vissa tar massa bilder på semestern så filmar lika många hur fint det är på en viss plats för att kunna titta på filmen ett tag senare och kunna titta tillbaka.

Papparazzi

Det är inte bara positiva saker med kameran och dess konsekvenser. Det finns många som missbrukar kamerans egenskaper. Det är många kändisar som blir utsatta för denna missbrukan. De blir fotograferade utan att de vet om det, och dessa bilder blir ofta publicerade i media.

Nyheter

Även nyheter innehåller bilder. I tidningar, media och på nätet så har oftast alla nyheter och artiklar en bild som är riktad till bilden. Genom att ha en bild som är riktad till bilden kan tex en som läser en tidning få en egen bild och uppskattning utav händelsen.

Selfies

Många använder även kameran som ett hjälpmedel för att kunna dela sitt liv med andra via sociala medier. Många vill kunna se vad som händer i sina vänners liv även om de inte är med varande just då.

Webbkamera

En webbkamera är en digital kamera som brukar användas i företag och till kommunikation. Webbkameran sänder kontinuerligt och med jämna mellanrum bilder till en skärm så man kan följa vad som händer. Man kan tex granska och övervaka vad som händer i ett rum där du har en webbkamera.