Kalcium

Detta är Kalcium i fast form

Materialegenskaper:

Densitet: 1550 kg/m3
Hårdhet Okänd
Längdutvidgningskoefficient Okänd
Värmeledningsförmåga 0.056 W/(m K)
Resistivitet 33,6 nΩ × m Ohmmeter
Kristallstruktur
Ljudhastighet 3810 m/s
Termisk expansion 22,3 µm/(m × K) (25 °C)
Värmeledningsförmåga 201 W/(m × K)
Elektrisk konduktivitet 2,94 × 107[9] A/(V × m)
Elektrisk resistivitet 33,6 nΩ × m (20 °C)
Magnetism paramagnetisk
Magnetisk susceptibilitet 1,9 × 10−5[10]
Youngs modul 20 GPa
Skjuvmodul 7,4 GPa
Kompressionsmodul 17 GPa
Poissons konstant 0,31
Mohs hårdhet 1,75
Brinells hårdhet 167 MPa

Användning

Kalcium kan användas som reducerande metall vid framställning av bland annat torium, zirkonium och uran. Andra användningsområden för kalcium är:

• I legeringar med till exempel aluminium, beryllium, koppar och magnesium.
  • När man gör cement och betong.
  • Verksamt ämne i form av kalciumhypoklorit vid klorering av simbassänger.
  • Inom pyroteknik för att få en orange låga.

Framställning

Kalcium är kraftigt reaktivt och förenar sig lätt med andra ämnen. Därför finns den aldrig i naturen som ren metall.[20] Vanliga kalciumföreningar är kalciumkarbonat (CaCO3), kalciumfluorid ( CaF2) och kalciumsulfat (CaSO4) samt fältspater i plagioklasserien som har sammansättning mellan anortit CaAl2(SiO4)2 och albit NaAlSi3O8.

Historia

Kalkföreningar har använts som byggnadsmaterial sen förhistorisk tid, minst sedan 7 000 före Kristus. Den äldsta anläggningen för att producera osläckt kalk som man funnit är från 2500 före Kristus. En skrift från 975 beskriver användning av gips som skydd för brutna skelettben.

Orent kalcium upptäcktes av Humphry Davy 1808 genom elektrolys av fuktig kalciumoxid med kvicksilverkatod, varvid han erhöll kalciumamalgam. I sina första försök använde han kalciumoxid, men Berzelius, som något tidigare framställt kalciumamalgam, visade att bättre resultat erhölls med hydroxiden

Priset för Kalcium är ca 1300kr/kg.