Kärnkraft - Samhällspåverkan

Konsekvenserna av att använda kärnkraft för hela samhället.

Etiskt Perspektiv

Det pågår en stor debatt om kärnkraftverk. Det ger oss mycket energi, men det finns många risker och nackdelar. Uran får inte brytas i Sverige p.g.a riskerna, så istället så bryts det i andra länder av människor som oftast har dåliga arbetsförhållanden. Vid en olycka så drabbas extremt många, men speciellt de som lever i närheten. Strålningen skadar kroppens celler, man kan få många olika sjukdomar, ex. cancer. Strålningen finns kvar i naturen i många år, så djuren påverkas också negativt. Fördelen med kärnkraftverk är dock att det inte finns några direkta utsläpp, alltså ingen påverkan på den ökade växthuseffekten.

Socialt Perspektiv

Dem flesta oroar kärnkraft på grund av att en härdsmälta kan hända, men dem den anledningen att frågan om kärnkraft har varit relevant är för härdsmältan som 1986. Folket är oroliga att en sådan sak ska hända i Sverige, men dem inser inte att anledningen till olyckan i Tjernobyl var att konstruktionen på kärnkraftverket var dåligt. Det var inte för att uranet var okontrollerbart eller för att någon anställd där klantade till sig. Nu lär man ut i skolorna att svenska kärnkraftverk har 5 reservgeneratorer så att om någonting händer så är kärnkraftverken säkra. Man lär också ut till folket att kärnkraftverken ger ca 50% av Sveriges el vilket gör att vi inte kan avskaffa kärnkraftverken just nu även om vi vill. Det finns också ett bra ekonomiskt del med kärnkraftverk. Husen nära kärnkraftverk är billigare vilket är lite bättre för medel och underklassen i Sverige. Dock så finns det alltid en risk för att det ska hända en olycka, och då drabbas extremt många.

Kulturellt Perspektiv

Kärnkraften har skapat en stor mot kultur mot sig. Det skrivs sånger som är emot kärnkraft, det ritas bilder som är emot kärnkraft och det finns många som protesterar mot kärnkraft. Kärnkraften har också fått stora organisationer att gå emot den t,ex Greenpeace och Wise.

Ekologiskt Perspektiv

Kärnkraftverken är i vanliga fall bra för miljön under tiden som dem drivs, men när uranet byts ut så är avfallet radioaktivt vilket betyder att det måste bevaras på en säker plats. Man brukar bevara det i bergsgrunder för att det radioaktiva inte ska spridas under några omständigheter, men experter är oroliga för att strålningen ska läcka ut. Kärnavfall är mycket radioaktivt och kan behöva bevaras i upp till 4,5 miljarder år innan det är säkert. Dessutom så kan man aldrig vara helt säker på att det inte kommer att ske en olycka i kärnkraftverken. Om detta skulle ske så skulle extremt många människor drabbas.