Energi

Inledning

Kommande prov kommer att vara på varje kapitel.

Vi börjar med ett test på formelhantering. Det lämnas in och ni kommer att få det rättat men jag går igenom det nu.

Titta gärna i min formelsamling.

Läs mer: WikiEducator: Bra lektioner om energi

Arbete och energi sid 82-87

Arbete

Arbete  = kraft * sträcka

Kraften överför en mängd energi. Kraften uträttar ett arbete. Förkortas W (Work)

W = F * s
där F = kraften och s = sträckan

Demo: vagn på lutande plan

Det kan demonstreras med en vagn som dras up för ett lutande plan med en dynamometer. Multiplicera kraft med sträcka och jämför för några olika lutningar.

Lägesenergi

Kallas också potentiell energi.

Häredning: Utgå ifrån att W = F*s = mg*s = mgh

WP = mgh
där m = massan, g = tyngdaccelerationen
och h = höjden

Filmen förklarar mer.

Rörelseenergi

Kallas även kinetisk energi.

Häredning: Vi vet sedan tidigare att s = at2/2. Utgå ifrån att

W = F*s = ma*s = ma*at2/2 = ma2t2/2 = m(at)2/2 = mv2/2

WK = mv2/2
där m = massan, v = hastigheten

Energiövningar

Skateparken

I skateparken kan du se hur energin är konstant men växlar mellan lägsenergi och rörelseenergi.

Energy Skate Park
Click to Run

Räkna uppgifterna 501-506

• Innan du börjar med bokens uppgift ska du göra dessa uppvärmningsuppgifter med energiformlerna.
  • Facit till uppvärmningsuppgiften med energiformler får du om du söker på det primtal som kommer närmast efter 2200.
  • Lösningar till 501-505. Jag har inte löst 506 eftersom den innehåller trigonometri som vi inte jobbar med just nu.

Mekanikens gyllende regel, sid 88-89

ti v 5

Kommande labbar: Dela ut instruktioner till labbarna

Genomgång

Det man vinner i kraft förlorar man i väg
Person A behöver inte använda lika stor kraft som person B för att få upp vagnen på höjden, dock behöver han transportera den en längre sträcka. Bild från commons.wikimedia.org

Mekanikens gyllene regel kallas den lag inom mekaniken som lyder "Det du tjänar i kraft förlorar du i väg". Hävstångsprincipen är ett exempel på den gyllene regeln, där man till exempel kan utnyttja ett långt spett för att lyfta på en tung sten som annars inte skulle gå att rubba.

Exempel En tung cylinder ska rullas upp på ett flak med hjälp av en bräda. Det finns två olika brädor att välja mellan; en lång och en kort. Den korta brädan skapar en brantare lutning än den långa. För att rulla upp cylindern längst den långa brädan så krävs inte lika stor kraft, men sträckan blir således längre.

Arbetet som utförs är det samma i båda fallen. / Texten ovan från svenska Wikipedia

Räkna

Laborationen: Energiomvandling

Laborationen

Effekt och verkningsgrad, sid 90-92

on v 5

Effekt

P = W / t
där P = effekt, W = arbetet, t = tiden.
Effekt mäts i Watt (vilket också är samma som J/s)

Verkningsgrad

η = Wnyttig/Wtillförd

Lösningar till uppgifterna: 514-522

Laboration: Friktion

Uppgift: Dessa två sidor på wikipedia är en smula oklara när de skriver om Joule, Watt och Wattsekunder. Gå in och redigera detta så det blir bättre: http://sv.wikipedia.org/wiki/Watt och http://sv.wikipedia.org/wiki/Effekt.

Energiproduktion och energianvändning, sid 93-95

ti v 6

Laboration: Krafter och kraftmoment. Se även avsnittet om kraftmoment

Räkna

Här finns inga egna uppgifter utan vi går direkt på A- och B-uppgifterna sid 98-100 och repeterar inför provet.

Laboration: Energiomvandling

ons vecka 6

Efter laborationen repeterar vi inför provet:

--hakan 22 november 2011 kl. 15.35 (UTC)

Repetition inför provet

ti v 7

Rekommenderade Blandade A-uppgifter att lösa:

Om ni har ont om tid tycker jag ni ska fokusera på att lösa dessa uppgifter:

523, 524, 525, 526, 527, 528, 529, 531, 533,

Lösningar till uppgifterna 523-533.

Om ni har mer tid är alla övriga uppgifter nyttig träning.

Övningsprov

Gamla prov att titta på: jag delar ut papperskopia på provet version 1 som det finns lösningar på nedan.

Facit med lösningar till Prov - Energi ver1.

Prov torsdag v 7