Diskussion:Mekanik och hållfasthetslära

Tips från FB, Jim Lindholm

Brukar göra minst tre saker med algodoo. (Kortfattat...)

1: En boll som studsar utan dämpning medan höjden(y) mot t plottas i realtid. Delar ut lösblad med v mot t resp a mot t -axlar och ber eleverna fundera över hur v(t) och a(t) ser ut och rita på pappren. (Kan bli hysteriskt roligt).. sedan tittr vi på facit dvs hur v(t) och a(t) ser ut när algodoo plottar dessa i realtid.. (lämpligt att då sakta ner simuleringshastigheten ordentligt).

2: Tillverka en enkel bil med dämpad fjädring. Styr bilen genom en gupplig bana och jämför hur den beter sig när den är under-, över och kritiskt dämpad. (Kritisk dämpad bil brukar klara sig snabbast genom banan).

3: Titta på kraftresultanten på ett föremål som förs i en cirkulär bana med konstant fart(central kraft) kontra om man frikopplar "motorn" i centrum och ser att kraften inte är central om man har en svängningsrörelse(typ pendel)..