Beting Statistik år 6

Förklaring

Det här betinget gäller för knappt två veckor. Sista lektionen blir det prov både på geometri och statistik.

Här visas betingen för G, över G och Super G på samma sida. Det är enklare så. När det gäller statistik kommer vi att använda datorn i stor utsträckning. Det är lika nytt och svårt för nästan alla. Därför gör alla lika många uppgifter på grön kurs i början.

Alla ska göra alla uppgifter från början.

Räkna inte bara på för ni ska inte göra alla uppgifter i räknehäftet.

G

1. börja med att läsa i rutan på sid 96*. Gör sedan uppgift 1 och 2 med penna och linjal i ditt skrivhäfte.
  2. läs rutan på sidan 98 och gör uppgift 4 och 5.
  3. nu har vi genomgång om hur man gör diagram i datorn (Open Office Kalkyl).
  4. Gör nu uppgift 3 och 6 i din dator.
  5. Gör uppgiften att rita för hand.
  6. Rita samma diagram igen men i datorn. Vilket gick fortast?
  7. Gör nu uppgifterna 7-12 i skrivhäftet. Glöm inte att läsa rutan. Spar vi tid på att använda datorn.
  8. Se presentationen om statistik och lyssna noga när det handlar om medelvärde.
  9. läs rutan på sidan 102 och gör uppgift 13 och 14 i boken
  10. lär dig räkna med kalkylprogrammet och gör resten av uppgifterna 15-21 i datorn om du vill. Annars är det boken som gäller.

Om vi hinner

Statistik i klassen är en uppgift där eleverna matar in data om sig själva. Det blir en stor tabell och uppgiften är att skapa ett spännande diagram av datan. Så här kan det se ut i en fiktiv klass.

Över G

Super G

En sträva från NCM handlar om medelvärdet i en familj. Lärarhandledning till Svensson-familjen här.

En annan NCM-uppgift handlar om Venn-diagram.

Gör diagram i Google Dokument. Se ett exempel på diagram i Google. Det är en lämplig fördjupningsuppgift att testa hur Google dokument fungerar. Sedan kan du pröva att göra om några av de diagram vi gjort tidigare på Google.

Den elev som kommit långt kan testa sina färdigheter på några statistikuppgifter från det nationella provet åk 9, 2008.

• Alla sidor hänvisar till matteBorgen Direkt 6A.