Täljning

Vanlig täljkniv

Täljning har varit en teknik som användes sedan stenåldern. Täljning var bra för att du kunde skapa nästan vad som helst när som helst. Att vässa en pinne krävde ingen expertis. Allt som behövdes var en kniv oftast. Men i teorin krävdes det bara att det material du ska tälja med är hårdare och vassare än materialet du ska tälja .

Tillvägagångssätt

Täljda verktyg

Täljning är en väldigt simpel teknik där du behöver lite materiell.

1. En täljkniv , med ett blad som är vasst och gjord av ett material som klarar av att skära i de material du ska tälja i.
  2. Ett material , oftast ett träslag men det kan variera.

När du har det är det bara och börja. Täljning är ett väldigt pedant handarbete som kräver tid och tålamod?

Vid täljning med din vanliga morakniv finns det särskilda tekniker för att undvika skador.

• Täljning med kniv ut från kroppen
  • Täljning med kniv in mot och med kroppen som mothåll
  • Täljning med kniv med tummen på knivhanden eller på ämneshanden som mothåll
  • Finns även andra tekniker hur man kan tälja som visas på youtube klippet längre ner på sidan

lämplighet för olika typer av material

Täljning funkar till alla träslag till viss del. Då vissa träslag kan vara otroligt hårda vilket gör det svårare vid täljning.

Vanliga typer av träslag som används är

Typiska svenska träslag

Fördelar och nackdelar

Fördelar med att jobba med täljning är att det är enkelt att lära sig.Det är mycket roligt när man kommer igång med det och man kan jobba med väldigt fina träslag som ser otroligt bra ut i slutändan när "produkten" är klar. Nackdelar är att man jobbar med ett väldigt vasst knivblad och om man inte är försiktig så kan man slinta och skära upp sin tumme eller värre råka sätta kniven i magen på sig själv. Vissa träslag kan också vara dyra att köpa i små mängder.

Användnings områden

Sedan stenåldern har grottmännen använt sig av vassa föremål som t.ex flinta för att tälja sina pinnar som de använt till jakt. Än idag så använder man denna teknik ofta med samma ändamål. Att tälja är inte en process som sker på rullband. Täljning handlar mycket om känsla och detaljer. Det behöver inte vara i konstnärligt utan du kan göra nästan vad som helst. Just därför finns det inget område som anses störst inom täljningen. Men täljningen har också blivit som en hobby. Tack vare att det är så lätt att lära sig.

Kostnader

Att tälja kostar inget så länge du har ditt material och tälj kniv. En simpel nybörjare tälj kniv , oftast en vanlig mora kniv kostar runt 100 kr. Material kostar olika beroende på om du vill göra något seriöst då du kanske vill ha ett träslag med egenskaper som stämmer med det du ska skapa. Annars går det med att hämta en gren från skogen och börja därifrån. De flesta träslagen ligger under runt 200-400 kr/m3 , kvaliteten är också en viktig faktor i priset. Är det extra hög kvalitet kan priserna höjas rejält.

En vanlig tälj kniv