Studieteknik

Som mentor har man tillgång till klassen under cirka tjugo minuter per vecka då man ska informera, ha klassråd, gå igenom eventuella ordningsregler, krisplaner, mm. Läs mer om vad man kan göra som mentor på uppstartsdagar, inför avslutning med mera här: Mentor.

Men det blir tid över som kan fyllas med aktiviteter som stärker eleverna och hjälper dem att nå sina studiemål. Därför har vi listat några områden med koppling till studieteknik och motivation nedan.

10 good/bad habits

Rules for Good and Bad Studying, av Barbara Oakley.

Minnesteknik

Jobba i projekt

Trello

Studieteknik för matematikämnet

Introdagarna. Vi berättade våra historier, hur lärde vi oss matematik. Det var mycket lyckat.

Exempel:

1 Simon: glädjebetyg
2 Ingrid: obesvarad kärlek
3 Tomas: inte längre bäst i klassen
4 Wille: man måste inte förstå allt
5 Håkan: typtal
6 Chakriya: lappar överallt

Studieteknik för svenska och SO-ämnen

Ingmar Andersson - Studieteknik

Studieteknik allmänt

How To Become a Straight-A Student, av Cal Newport
10 Highly effective Study Habits
10 Habits of Highly Effective Students

Prokrastinering

Inside the mind of a master procrastinator - Tim Urban. 14 minuter.

Tim Urbans blog Wait But Why är mycket intressant. Han tar upp ämnen som hur det kommer sig att vi inte stött på annat liv i universum eller hur det kommer att gå för mänskligheten när de artificiella superintelligenserna tar över. Nedan är hans TED Talk om prokrastinering

Grit

Angela Lee Duckworth