Statistik år 6

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

Planer

Introduktion - Statistik

När det gäller diagram kan vi börja med en enkel uppgift att rita diagram för hand.

En powerpoint som förklarar viktiga begrepp till tabeller och diagram.

Statistik i klassen är en uppgift där eleverna matar in data om sig själva. Det blir en stor tabell och uppgiften är att skapa ett spännande diagram av datan. Så här kan det se ut i en fiktiv klass.

Exempel på prov

Diagram i tidningen.

Gå gärna igenom webbmatte om statistik.

Övningsuppgifter innan provet i statistik.

En sträva från NCM handlar om medelvärdet i en familj. Lärarhandledning till Svensson-familjen här.

En annan NCM-uppgift handlar om Venn-diagram.

Gör diagram i Google Dokument. Se ett exempel på diagram i Google. Det är en lämplig fördjupningsuppgift att testa hur Google dokument fungerar. Sedan kan du pröva att göra om några av de diagram vi gjort tidigare på Google.

Den elev som kommit långt kan testa sina färdigheter på några statistikuppgifter från det nationella provet åk 9, 2008.

Fusklappen - en användbar övning.

Hur provet i statistik går till. Ett strävansmål i matematik berättar att du ska utveckla din förmåga att utnyttja miniräknarens och datorns möjligheter. Det är skälet till att vi jobbar i datorn och även gör provet i datorn.