Problemlösning med ekvationer Ma1c

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.
[redigera]
Mål för undervisningen Problemlösning med ekvationer

Problemlösning är inget man blir färdig med men ju mer man tränar desto bättre blir man. Vi kommer att lära oss några metoder.

Ma1c Problemlösning med ekvationer

När man talar om problemlösning inom matematiken finns det åtminstone tre perspektiv.

1. Dels det enkla fallet med textuppgifter som kanske har någon vardagskoppling. Svårigheten i problemet handlar då närmast om att översätta texten till ett matematiskt språk, gärna algebra och inte sällan ekvationer.
  2. Kluringar i olika former. Det kan vara svårare varianter av standardproblem eller problem som kräver en ovanlig tillämpning av kända regler. Ofta krävs en kombination av metoder för att lösa uppgiften.
  3. Större uppgifter eller problem som kan ha flera lösningar eller där lösningen inte är känd.

Metod

Problemlösning handlar till stor del om att förstå problemet. Det finns några bra metoder:

1. Läs problemformuleringen ordentligt, gärna flera gånger.
  2. Skriv upp vad som söks.
  3. Anteckna fakta från problemet.
  4. Rita en figur, tallinje, tabell eller en graf om det är möjligt.
  5. Skriv algebraiska uttryck eller formeler som beskriver en modell av problemet.
  6. Utför beräkningarna som krävs.
  7. Utvärdera genom att testa och tolka resultatet (rimlighet, mm).
[redigera]

Lös nu följande problem och redovisa så bra du kan

Maximera hagen när den står mot en vägg

Det här är en uppgift som du får använda alla tillgängliga medel för att lösa. Du kan läsa alla sidor på Wikiskola, Matteboken.se, WikiLeaks. Du får använda GeoGebra, programmera eller testa i Excel. Självklart kan du söka information på Internet eller fråga personer om hjälp.

Uppgift
Hagen mot väggen

Du har 70 m staket och ska bygga en rektangulär hage mot en ladugårdsvägg. Tre sidor staket och en vägg. Ladan är 40 meter lång.

Vilka mått har den största möjliga hagen?

Vilken definitionsmängd har du?

Vilken är värdemängden?

[redigera]
Swayen till detta avsnitt: Problemlösning med ekvationer

Wikipedia Problem solving

Resurser

1. Mattebloggen
  2. ProblemlösningÅbo akademi.
  3. Skolornas matematiktävling
  4. Wall Street-problem
  5. NCM, Kängurun och Månadens problem

Uppgift. Det tar 8 minuter att koka 8 ägg. Hur lång tid tar det att koka 4 ägg?

1. Uppslaget, NCM.
  2. Fördjupningsuppgifteroch rika matematiska problem