Nationellt prov Ma3c

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

Så här kan du öva inför nationella provet.

1. Jobba med prövningsuppgifterna för Ma3c på Canvas. De har teori, exempel, och uppgifter på E-nivå för det väsentliga kursinnehållet.
  2. Vi gör fyra självrättande övningsprov på Kunskapsmatrisen.
  3. Titta på typiska C-A-uppgifter i Ma3c med fullständiga lösningar. Det är en samling typtal väl värda att studera noga.
  4. Lös uppgifterna till de frisläppta nationella proven på Matteboken.se. Där finns videogenomgångar med lösningar till alla uppgifter. Du kan även ladda ner Provet Ht 12 Ma3c
    1. Lös uppgifterna själv och jämför med facit.
    2. Om du klarat uppgiften går du vidare, annats tittar du på filmen.
    3. Om du behöver läsa mer teori så finns det på Wikiskola eller Matteboken.se eller i en tryckt lärobok.
    4. Notera vilka uppgifter du har haft problem med och lös dem igen när du gått igenom båda proven.
  5. Därefter kan du göra Alla A-uppgifter i Ma3c från Kunskapsmatrisen. De är 42 till antalet.