Internet - konsekvenserna för samhället

I stort sätt tycks konsekvenserna av internet vara övervägande positiva men negativa saker framkommer. Tack vare internet sparar man mycket tid, man kan göra mycket mer saker hemifrån som man inte tidigare kunnat göra t.ex. kommunikation, dating, internetköp.

Etiska aspekter

Anonymitet är ett stort problem över internet i dagens samhälle. Många anser att anonymitet ger ett stort utrymme för omoraliskt beteende då man kan yttra sig hur man vill utan att få några konsekvenser. Mobbning förekommer lättare över internet då man enkelt kan skydda sin identitet och låtsas vara någon annan. Internets anonymitet anses bidra till sämre etik på internet men kan även ses positivt. Man vill och ska kunna diskutera saker på internet och yttra sin åsikt utan att bli kränkt mot sin "riktiga" identitet men ändå stå för det man tycker. Yttrandefrihet är tillåtet och är en del av demokratin i landet.

Sociala aspekter

Tack vare internet har kommunikationen blivit bättre i världen. Sociala medier har lett till att bekantskapskretsen har ökat enormt. Man har en stor insyn i andras liv som man inte skulle haft annars. Man kan även enkelt och snabbt skicka iväg ett meddelande på t.ex. Facebook istället för att skicka ett brev som kan ta flera dagar att komma fram. Istället för att gå ut och leta efter kärleken så kan man söka sin drömpartner på internet och bli ihop matchad med denne. Detta sociala nätverk har även negativa konsekvenser: integriteten, man kan enkelt få reda på saker om andra genom att bara skriva dennes namn på google. Internet kan hjälpa skolarbeten ,dock kan internet användningen gå i överstyr och används som fusk i skolsammanhang.

Kulturella aspekter

Information som sprids och en bättre kommunikation med omvärlden får oss att tänka på andra sätt och lära sig av andra kulturer runt om världen.

Ekologiska aspekter

Tidigare gick man till närmaste butik för att köpa något man ville ha, numera beställer man enkelt på internetbutiker. Internet köp runt om världen kräver leverans av varor, vilket påverkar miljön negativt på grund av alla avgaser som släpps ut av alla transportmedel.

Referenser

Av: Elin