Hem- och konsumentkunskap

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

Styrdokument

Kursplan för grundskolans hem- och konsumentkunskap

Centralt innehåll

Mat, måltider och hälsa

Recept

CI Recept

Jämförelser av recept och beräkning av mängder vid matlagning. Skapande av egna recept.

Användbara recept

Sill är trendigt

Både vid midsommar och jul presenteras en mängd recept på inlagd sill i mattidningar, butiksrecept och på matbloggar. Ofta kan man hitta recept med samma udda ingredienser från fler än tre matkedjor. Varje år är det nya kryddningar som är i ropet. Att göra sin egen sill baserat på 5-minuterssill är så populärt att denna snabbsill ofta tar slut i butikerna trots att den är relativt dyr. Julen 2016 tillagade jag dessa sillinläggningar:

Leos lakritssill
Håkans limesill
Rödbetssill
Sill med ingefära och chili
Basilika- och dillsill
Fänkålssill

Bakning och matlagning

CI Bakning och matlagning

Bakning och matlagning och olika metoder för detta. Hur valet av metod påverkar arbetsprocessen och resultatet.

Bakning

Wikipedia skriver om bakning

Matlagning

Wikipedia skriver om matlagning

Planering

CI Planering

Planering och organisering av arbetet vid matlagning och andra uppgifter i hemmet.

Wikipedia skriver om Kök

Redskap

CI Redskap

Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid bakning och matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.

Hygien

Hygien och rengöring vid hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.

Energi och näring

Individuella behov av energi och näring, till exempel vid idrottande, samt hur måltider kan komponeras efter olika behov.

Måltider

Hur man kan arrangera måltider och måltidens betydelse för gemenskap och välbefinnande.

Konsumtion och ekonomi

Privatekonomi

Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller avbetalning och att teckna abonnemang.

Ekonomi

Hushållets ekonomi och att beräkna kostnaden för boende, konsumtion, resor och krediter.

Konsumenter

Konsumenters rättigheter och skyldigheter.

Reklamen

Reklamens och mediernas påverkan på individers och gruppers konsumtionsvanor.

Hållbarhet

Ställningstaganden vid val av varor och tjänster, till exempel vid inköp av kläder, livsmedel och resor utifrån perspektiven ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Jämförelser

Jämförelser av produkter utifrån några olika aspekter, till exempel pris och kvalitet.

Miljö och livsstil

Produktion

CI Produktion

Hur livsmedel och andra varor produceras och transporteras och hur de påverkar miljö och hälsa.

Hushållning

CI Hushållning

Hur man kan hushålla med och ta vara på livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet.

Släng inte maten

Rengöring

CI Rengöring

Tvätt och rengöring samt olika rutiner och metoder för detta.

Arbetsfördelning

Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv.

Samhällsfrågor

Aktuella samhällsfrågor som rör privatekonomi, mat och hälsa.

Måltider

Olika mattraditioner, deras ursprung och betydelse.