Entreprenörskap/Finansiering

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

[redigera]

Övning

Den här övningen går ut på att ni i mindre grupper diskuterar lämplig(a) finansieringsmetod(er) för fyra olika projekt/företagsidéer.

Den här övningen redovisas gemensamt på tavlan i slutet av lektionen, gruppen förväntas ge ett eller flera förslag på lämplig metod samt en kort motivering till varför det valet rekommenderas. Jobba i grupper om fyra och ta fram förslag på finansiering för följande projekt.

Uppskatta även (mellan tummen och pekfingret) hur stor finansiering som krävs.

De tre projekten/företagsidéerna är:

Nummer ett - hemsidedesign

En person som önskar ta på sig uppdrag att designa hemsidor till andra företag. Hen har några offerter ute men inte mer än ett konkret uppdrag just nu. Men det finns många uppdrag som man borde kunna få om man ligger rätt i pris och markandsför sig bra.

Nummer två - pizzeria

Två barndomskompisar önskar öppna en pizzeria med stenugn. Den ena av dem har jobbat ett par år inom restaurangbranschen medan den andra inte har den erfarenheten utan har tidigare jobbat elevassistent men har också alltid haft en dröm om att öppna egen restaurang av något slag (pga matintresse).

Nummer tre - spelutveckling

Tre kompisar har gjort en fungerande prototyp till ett dataspel. De som testat tycker om spelet men för att kunna släppa spelet behöver grafiken utvecklas, fler levels skapas och det måste skapas större kartor, fler objekt och en del annat. Om alla arbetar heltid kommer det förhoppningsvis att bli kalrt på sex månader

Nummer fyra - en bättre lärportal för skolan

En grupp datastudenter gjorde ett slutprojekt (flera examensarbeten med samma gemensamt mål) där en innovativ AI användes för att använda all information om hur elever och lärare interagerar med lärobjekten i undervisningen. Detta kan användas för att öka kvaliteten i undervisningen och öka lärandet hos eleverna. Särskilt bra resultat når man med omotiverade elever.

Detta skulle kunna bli en revolutionerande produkt men det återstår mycket utvecklingsarbete (uppskattningsvis sex personår) och det kommer att behövs markandsföring och säljare. Uppskattningsvis kommer det att ta ett till tre år innan det kommer skarpa beställningar på systemet men då kommer det också att bli relativt stora intäkter.

[redigera]

Finansiering

På sidan Bolagsformer ligger denna PPT:

PPT Om att starta företag och hitta finansiering som innehåller en del om finasiering.

Crowd Finansiering

Slidesharpresentation om Crowd finansiering

Kickstarter är en internationell (Amerikansk) portal där man berättar om sitt projekt och ordnar finansiering. Det finns många liknande projekt för gräsrots-internet-finansiering
Funded by me är ett svenskt alternativ jag såg på SUP46.se.

Inspirerande finansiering

Se mitt blogginlägg på Skolnytt om spelen. De projekt bad om pengar för två år sedan och finns nu på marknaden (i betaversioner).
Tweak
Uppgift
Vilka projekt imponeras vi av idag?

Här är några exempel:

CopyGate - dokumentärfilm
Make the Censors Watch Paint Drying
SolidStays - Fixa skjortkragens snibbar
Support Team USA in the Giant Robot Duel!

Hitta fler du med!

Värdering av tillväxtbolag

Riskkapitalet vill ha avkastning på sina investeringar. En del investeringar blir inte så lyckosam och somliga går med förlust men målsättningen är att investera i de bolag som går riktigt bra. Då kan vinsterna bli riktigt stora- Tillräckligt stora för att mer än väl kompensera för de mindre goda investeringarna. Ju högre värdering ett bolag får desto större blir vinsten både för riskkapitalisterna och bolagets grundare. Även om grundarna har sålt en stor andel av sitt bolag relativt billigt i ett tidigt skede är det ändå möjligt att de kommer rikare ut i slutändan. En komplex serie marknadsföring och pressmeddelanden skapar uppmärksamhet för bolaget och under bolagets tillväxtfas tillkommer nya investerare som köper andelar till ett ökande pris. Varje gång någon aktör köper aktier till ett högre pris värderas hela bolaget till det högre priset per aktie och därigenom ökar värderingen av hela bolaget. Slutmålet är ofta att bolaget börsnotera till ett högre värde när förväntningarna är på topp. Ett annat alternativ är att bolaget köps upp av ett ännu större bolag som vill komma in på det nya område där bolaget är verksamt, exempelvis Skype eller Mojang.

Just nu skrivs det om Spotifys eventuella börsintroduktion vilken man bland annat kan läsa om i SvD.

Daniel Ek Martin Lorentzon