Egna arbeten om matematikens historia

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

Matematikens historia

Du ska göra ett eget arbete med anknytning till matematikens historia. Ämnesområden med matematiskt eller historiskt innehåll Kursplan, mål och kriterier Matematikens historia Innehåll Du ska göra ett eget arbete med anknytning till matematikens historia. Ämnesområden med matematiskt eller historiskt innehåll

1. Babyloniernas matematik
  24. Komprimering av digitala bilder
  25. Vektorgrafik

Redovisning

Vi kommer att bedöma ditt arbete under projektets gång och ge dig återkoppling på ditt arbetssätt. Det duger inte att du gör färdigt i sista minuten. Du ska göra en muntlig redovisning. Dessutom ska du lämna in ditt manus.

Betygskriterier

Godkänt

Vi har jobbat igenom alla områden nu. I princip gäller att de flesta elever ska ha nåtta alla mål på g-nivå. Samtidigt går det ju att knyta projektarbetet mot något av uppnåendemålen. Vilket mål man jobbar mot beror på vilken uppgift man valt.

Väl Godkänt

Eleven ger exempel på hur matematiken utvecklats och använts genom historien och vilken betydelse den har i vår tid inom några olika områden.

Mycket Väl Godkänt

Eleven reflekterar över matematikens betydelse för kultur- och samhällsliv.