Diskussion:Procent

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

Att göra på sidan

• Uppgiftrutor
  • Exempelrutor
  • Lägga in Målmallar
  • Teor i deinitionsmallar eller skapa ny mall
  • Fixa mall eller så för matteva så de syns. De kan inte bäddas in--Håkan Elderstig 22 oktober 2012 kl. 20.56 (UTC).
  • Fixa bort de blå rutorna och gör formler eller indrag mha kolontecken(: ).
  • Kolla om SlideShare tar Flipcharts. Bädda i så fal in dem.
  • Googletesterna. Kunskapskontrollen på slutet funkar bra men förförståelsetestet kräver inloggning. Jag förstår inte varför. Google forms är oöverskådliga. Kanske har det att göra med att förförståelsetestet gjordes i en tidigare version eller så kan det vara jag som gjorde på något bakvänt sätt. Jag borde utveckla fler tester och dokumentera hur man gör i en howto. Skillnaden mellan quizar är att man får statistik på hela gruppen. I övrigt är quizen att föedra ety den lägger all info på wikiskola. Ska bli intressant att se om quizen utvecklas vidare och om den går att koppla till education program.
  • Någa övningar på Kahn Academy

Handledning - planeringar för ett år i taget

Lärarhandledning procent

Överblick och sammanhang

Mattesidorna är till stor del uppbyggda av mallat material. Det beror på att matten repeteras år efter år så att samma material förekommer flera gånger.

Den här sidan är en sammanställning av material från flera olika sidor. För det mesta har jag planerat matten för ett avsnitt en årskurs, exempelvis algebra år 6. Senare har jag lagt ihop alla algebrasidor till en. Eftersom man kan vilja jobba med både en hel sida med alla information i logisk följd och med en delmängd anpassade för en årskurs kommer informationen att finnas på två eller flera ställen. För att undvika dubbelarbete har jag brutit ned materialet i mindre bitar och lagt dem i mallar. Då kan man bygga flera varianter baserat på samma mallar. När man ändrar i en mall syns ändringarna i alla sidor som använder mallen.

Det finns material som inte passar i mallar, som inte behöver användas fler gånger eller som hör enbart till en viss planering. Detta material finns på egna sidor. Sådana sidor finner du nedan:

Engelska övningar

Det förekommer en del övningar på engelska, mest från Khan Academy. Dagens ungdomar förstår engelska tillräckligt bra för att navigera en hemsida på engelska. Övningarnaa innehåller mest siffror men i de fall det förekommer matematiska begrepp på engelska måste dessa förklaras. Det är bara nyttigt att få en matematikvokabulär på engelska.

Progression

Detta är en sida som behandlar all procent som förekommer i grundskolan (oavsett årskurs). Genom att eleverna får ta del av hela innehållet ser de lättare helheten. Det kan lätt bli väl mekaniskt att öva enskilda små delar i en årskurs. Ofta möter man elever som säger "men varför sa du inte det från början" när man exempelvis visar hur enkelt man räknar procent genom att multiplicera hundradelar på räknaren.

Didaktisk diskussion

Planering

Den här planeringen följer läromedlet MatteDirekt. Det vore intressant om någon som följer ett annat läromedel skapade en kopia på sidan och organiserade om materialet, redigerade och lade till saker. Det skulle säkert uppstå intressanta didaktiska frågeställningar. I förlängningen skulle man kunna väva samma flera sådan sidor och få ett interaktivt läromedel som står fritt från läromedel och både kompletterar och förbättrar befintliga läromedel.

Jag jobbar helt lärobokslöst men kommer att arbeta med detta som en bas då och då. Jag redigerar gärna på denna sida. När det kommer flera versioner prövar jag gärna dessa också. --Testdotter 21 oktober 2012 kl. 08.59 (UTC)
Jag går i sexan och tycker det är jättebra att man kan jobba vidare om man tycker det är för lätt. --Maxigor 21 oktober 2012 kl. 10.16 (UTC)

Att förklara procent

I denna framställning finns två innehållsavsnitt som återkommer flera gånger. De är:

• Vad är procent? 1 och 2
  • Räkna med procent. 1 och 2.

Detta är kanske inte så tydligt i denna framställning. Bör man lyfta fram detta eller bör man baka ihop dem till ett avsnitt vardera?

Ja, jag tycker de ska bakas ihop. jag gör det gärna om det är den allmänna meningen. --Testsonson 21 oktober 2012 kl. 09.04 (UTC)
Jag tycker du kan sätta igång direkt med att baka ihop dem det verkar logiskt. Ta först en kopia av sidan till din sandlåda och jobba igenom förändringarna. Sedan, när du är nöjd, redigerar du in hela din ändrade sida istället för innehållet på denna sida. Skriv också i kommentarsrutan vilken änrding du gjort så att vi vet. Om det skulle uppstå problem kan vi alltid rulla tillbaks till föregående version. Ingenting försvinner i en wiki. Man har alltid tillgång till alla historiska förändringar (klicka visa historik uppe i flikarna). --Håkan Elderstig 21 oktober 2012 kl. 09.09 (UTC)

Tekniska frågor

Jag har en fråga. varför ligger länkarna till WEBBMATTE:SE utanför själva rutan?

Det beror på ett tekniskt problem med likhetstecken i webbadressen som inte fungerar med stilmallen. --Håkan Elderstig 21 oktober 2012 kl. 09.05 (UTC)