Diskussion:Entreprenörskap/Finansiering

Frågor till en film på ur.se som tagits bort - skall redigeras

DISKUSSIONSFRÅGOR

• Vilka fördelar ser du med crowdfunding ur ett: – konsumentperspektiv, – företagarperspektiv, – samhällsperspektiv? • Finns det några risker eller nackdelar med crowdfunding? För vem eller vilka? • Vad krävs för att ett crowdfundingprojekt ska lyckas? Skriv en checklista till den som vill finansiera sitt projekt med hjälp av crowdfunding. • Vilka olika faktorer kan bidra till att ett crowdfundingprojekt misslyckas? • Vad händer om ett projekt blir mer lyckat än vad initiativtagaren har räknat med? Vilka konsekvenser kan det få? Vilka var Jackson Robinsons farhågor? • Jackson Robinson beskriver sina ambivalenta känslor inför ett avslutat projekt – vilka känslor har han? Fundera på hur du tror att du skulle känna i samma situation. • Skulle du överväga att stödja ett crowdfunding projekt? Vilken typ av projekt skulle det vara i så fall? Motivera! • Vilka drivkrafter är det som ligger bakom projekten som presenteras i filmen? Skiljer de sig från de drivkrafter som ligger bakom “vanligt” företagande? • Brian Fargo, en av skaparna till dataspelet Wasteland säger att det fanns en efterfrågan på produkten och att det fanns de som var villiga att skapa den men att det fanns något där emellan som hindrade detta. Vad menar han med det? Vilka produktionsled finns det normalt sett mellan en produkt och konsumenten? • I dokumentären nämns begreppet paradigmskifte. Crowdfunding ses som en del av ett paradigmskifte som pågår nu och som enligt många innebär en lika stor förändring som den industriella revolutionen en gång gjorde. Vad innebär detta paradigmskifte? På vilket sätt är crowdfunding en viktig del av det? 3 • Undersök vilka skatteregler som gäller för inkomster du får i samband med crowdfunding? • Undersök hur handel och företagande har förändrats från bondesamhället till den industriella revolutionen och fram till idag. Diskutera hur du tror att det kommer att utvecklas i framtiden. • Är crowdfunding en bra idé i alla typer av företag eller verksamheter? Skriv en debattartikel! – Sök på nätet efter artiklar om crowdfunding och samla argument antingen för eller emot strängare regelverk kring just crowdfunding. Vilka risker eller möjligheter innebär crowdfunding? – Tänk på att en hårdare reglering och lagstiftning kan gälla för såväl individ som företag/organisation/samhälle, för konsument som producent. Vad händer till exempel om crowdfunding finansierar forskning, medicinska behandlingar, kommunala tjänster eller utrustning på förskolor? • Det finns hundratals sajter där den som vill kan söka finansiering via crowdfunding eller mikrolån för sina projekt. Leta efter några av dem eller gå in på exempelvis kickstarter.com eller kiva.org. – Välj ut tre projekt som ni tror kommer att lyckas och tre som ni tror kommer att misslyckas. Skriv ner och motivera varför. – Följ sedan dessa projekt och reflektera över utgången. Blev det som du trodde? Varför? Varför inte?

ARBETA VIDARE

• Digitaliseringen och den snabba tekniska utvecklingen inom olika områden har lett till att den enskilde individen idag har större möjlighet att förverkliga sina idéer och nå sin publik eller sina kunder på helt annat vis än tidigare. Arbeta i grupp och lista vilka olika möjligheter den som är innovativ eller kreativ har för att nå ut på marknaden. • Försök att förklara de psykologiska faktorerna bakom både innovatörernas och ”crowdens” beteenden och reaktioner i samband med crowdfunding. • Som en del av det paradigmskifte som nämns i dokumentären nämns ofta också en förändrad syn på arbete. På vilket sätt kan crowdfunding och det ni kom fram till i föregående uppgift leda till en förändrad syn på arbete hos: - den enskilde individen, - samhället? • Jämför och beskriv begreppen sponsring, crowdfunding och mikrolån. Lyft likheter och skillnader. • I dokumentären är det främst varor och tjänster som finansieras genom crowdfunding, men det är inte alls ovanligt att även helt privata projekt söker finansiering via crowdfunding. Det kan handla om att finansiera en sjukvårdande behandling, genomföra en resa eller rädda en gammal släktgård. Har ni några sådana exempel? Diskutera fenomenet crowdfunding utifrån några sådana exempel och fundera på risker, fördelar och framtidsscenario. • År 2006 tilldelades Muhammad Yunus Nobels fredspris för arbetet med att bekämpa fattigdom via mikrolån. Men hur gick det sedan? Ta reda på mer om Muhammad Yanus och den kritik som riktas mot mikrolån. • Arbeta i par. Tänk ut ett projekt som ni skulle vilja starta (det är okej att ta en redan befintlig idé) och räkna på hur mycket du skulle behöva få in via crowdfunding för att dra igång det. Gör en beräkning av alla kostnader som är förknippade med projektet.