Bråk år 6

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

Planer

Det finns tre beting för hur du kan planera ditt arbete för att göra betinget. En är på G-nivå, en är över G och en är super G.

Uppgifter

Se även Bråk år 7. Övningar, uppgifter, laborationer och Läsanvisningar ordnade efter delmål (i fet stil):

Kunna läsa och skriva bråk samt veta vad täljare och nämnare är

• MatteDirekt Borgen 6A, sid 40-42.
  • Visa gärna första delen av denna PowerPoint om bråkens grunder men hoppa över den senare delan om förlängning och förkortning. Presentatione behöver på sikt förbättras, delas upp och byggas ut.
  • Övning. MattedDirekt 6A, Arbetsblad 2:9 som handlar om att slå tärningar. I korthet: Kasta två sexsidiga tärningar av olika färg. Den ena färgen visar täljaren och den andra nämnaren. Den spelare som får det största bråket vinner och får två poäng. Upprepa fem omgångar. Flest poäng vinner.

tal i bråkform och tal i blandad form.

• MatteDirekt Borgen 6A, sid 43.

addition, subtraktion av bråk med samma nämnare.

• MatteDirekt Borgen 6A, sid 44-45.

ange delen av något i bråkform.

• MatteDirekt Borgen 6A, sid 46-47.

förkorta och förlänga bråk. (jämföra bråk)

Repetition och sammanfattning

• En powerpoint med frågor om bråk i år 6. Eleverna svarar på frågor i punktform och ritar enkla bilder. Syftet är att öka begreppsförståelsen. den kan fungera som test efter att eleverna jobbat med webbmatte.se.

Tid över?