Vilka känslor har ni

Förberedelser

• Halvera linjerade a4 som eleverna kan skriva på
  • Ha pennor till hands.
  • Använd gärna täck av-funktionen på ActivBoarden för att kunna visa frågorna vid helklassdiskussionen.

Diskutera kort i hela kassen

• Vad betyder ordet känsla?
  • Vad är känslor? Kan man ta på dem? Finns de i kroppen?
  • Låt alla sitta tyst och skrva ner vilka känslor de har på en papperslapp.
  • Låt eleverna fundera över om de kan förklara varför de känner som de känner.
  • Be eleverna ta ställning till vilka känslor de törs berätta för någon annan att de har.

Gruppövning

• Dela in eleverna i förberedda grupper om tre elever per grupp. Var noga med att hejda eventuella negativa yttringar om gruppmedlemmar.
  • Be eleverna dela med sig avnågra känslor de har.
  • Låt gruppen skriva en lista med alla känslor som de pratat om att de har.
  • Låt några grupper läsa upp listan med känslor de har.
  • Samla in listorna med känslor för jämförelse med ett senare tillfälle när samma övning görs.

Sammanfattning i helklass

• Vilka känslor fanns i klassen? Skriv på tavlan och lsätt positiva uppe och negativa nere.
  • Ange hur lätt man kan påverka känslan genom att placera de som lättast går att påverka till höger exvis hunger.
  • Till vänster kunde sorg, ångest, mindervärde hamna.
  • Kanske arg, glad ledsen hamnar i mitten.

Fortsättning

• Upprepa gära övningen då och då för att se om det blir lättare att tala om känslor.
  • Kan ske kan man se att känslorna inom gruppen blir mer positiva.