Valet 2018

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

Inför skolvalet 2018

Onsdagen

Vi behöver bekanta oss med Python. Det gör vi genom att gå in på repl.it och köra koden och göra övningen:

Bråk i Python

Därefter ska vi ladda ner IDE:n och titta på en exempelkod så att vi får ett hum om hur man skriver kod i Python:

Python-sidan på Wikiskola.

När vi känner oss klara kan vi göra två uppgifter från sannolikhetsläran och statistiken. Det förbereder oss inför skolvalet:

Medelvärde Python
Medelvärde med listor i Python
Sannolikheten för fyrtal med Python
Statistik i python

Programmen är snarlika så testa dig fram och jämför. Bygg gärna vidare på koden om du vill.

Torsdagen

Schemabrytande och skolval.

Fredagen

Programmeringsuppgift

Fördelning av mandat

1. Mandaten fördelas inte proportionellt mot antalet röster. Läs på hur fördelningen av mandat ska gå till.
  2. titta på koden. Undersök hur programmet fungerar.
  3. Mata in rösterna från det preliminära valresultatet och se mandatfördelningen.
  4. Stämmer mandatfördelningen i programmet?
  5. Klipp in resultatet i Excel och dela upp texten i kolumner så att du kan addera mandat och jämföra koalitioner.
  6. Mata in antal röster i skolvalet och se fördelningen av mandat som vore det ett val till riksdagen.
  7. Sätt in fler printsatser så att du ser hur många röster som skiljer vid fördelningen av sista mandatet till riksdagen.

Källor

Valet 2018 - Svenskarna och Internet
Valmyndigheten, fördelning av mandat
Mandatfördelning - pdf
Skolvalet 2018
Skolvalet 2018 Resultat enskilda skolor
Skolvalet 2014 resultat
Val.se Valet till Sveriges riksdag, kommuner och landsting.