Utförlig beskrivning av arbetet om kroppen

Mina två sjuor har producerat texter i varsin wiki. Vi har använt mediawiki som vi fått genom att delta i [webbstärnan.se webbstärnan]. Eleverna i mina två sjuor har haft egna datorer i skolan sedan sexan. De är således datorvana men har mest skrivit, googlat, bloggat och gjort en del presentationer. Wikisar var något nytt för det stora flertalet.

Så här jobbade vi med att skapa texter i wikin om kroppen. Eleverna har skapat en wiki för varje klass; http://7bäst.se/index.php/Kroppen och http://fotbollssjuan.se/index.php/Kroppen.

Film

Vi såg film. Alla elever förde anteckningar till filmen. De skrev i sina bloggar men senare kopierade de in sina texter i wikin. Det blev upp till trettio snarlika versioner från eleverna i en klass.

Rensa bort kopior i texten

Brian Farrell plants

Sedan fick eleverna läsa utskrifter av texterna och markera det som var nytt i varje version. Det mesta var lika men ofta hade någon elev fått med någon extra information. Sedan kunde de gå in och redigera bort det som var kopior och ta till vara det unika i varje textbidrag. Detta var ett tidsödande arbete som eleverna tog sig an när de fick tid över. Ofta han de bara redigera ett par elevbidrag men sakta men säkert komprimerades texten till en full version. Många elever kunde hoppa över pappersversionen och redigera direkt i datorn. Eleverna blev snabbt vana vid att logga in på wikin och redigera text. Ofta var det några elever som lärde sig och sedan förde kunskapen vidare till sina kamrater.

Vi jobbade med fem referat av filmer och dessa låg till en början på olika sidor. Dessa var cellen, huden, skelettet, musklerna och blodomloppet.

Redigering under rubriker

Det är svårt att ha trettio elever på samma sida för om två elever sparar olika versioner av en sida blir det redigeringskonflikt. Men om de redigerar texten i ett stycke (under en rubrik) kan de arbeta utan att störas av redigeringar på andra stycken. Därför skapade jag tomma sidor med rubriker med varje elevs namn. Det fungerade som ett inlämningsställe där de kunde lägga sin version av text om en film.

Komprimera

När en text komprimerats till en enhetlig version var det dags att skapa ny rubriker. Denna gång fick eleverna sätta mellanrubriker som beskrev innehållet. Jag uppmanade dem att flytta sådan information som passade till ett annat stycke men det visade sig vara svårt. Information om samma sak förekommer på flera ställen men det kanske vi kan justera vid ett senare tillfälle.

En sida

När alla fem texter var klara klippte jag in dem på en sida så att allt fanns på ett ställe. det är lättare att scrolla i dokument än att klicka mellan sidor. Det gäller både vid visning med projektor och på elevernas mini-PC. Jag satte kapitelrubriker en nivå över elevernas mellanrubriker och det blev en tydlig struktur. Mediawiki startar varje sida med en länkad innehållsförteckning vilket underlättar att hitta på sidan. Nu fanns det omkring trettio stycken under en mellanrubrik. Jag delade ut ett stycke per elev och uppmanade dem att rensa och snygga till texten samt att skaffa en bild som illustrerade texten. De får bara använda bilder som är fria enligt creative commons.

Resultatet

Resultatet blev ganska snyggt tycker jag samtidigt som jag ser många saker som skulle kunna rättas till. Tyvärr vill jag inte hänga kvar längre på området om kroppen. Stoffet är stort i naturvetenskapen och vi måste vidare. Detta är egentligen synd för det finns mycket kvar att göra. Jag hoppas att vi kan arbeta snabbare kommande gånger vi jobbar med wikin. Dessutom hoppas jag komma tillbaks till wikin om kroppen när eleverna går i åttan och ska lära sig mer om kroppen (inre organen, hjärnan, sinnesorganen, matspjälkningen). Jag hoppas att eleverna ser på sina texter me nya ögon då och är beredda att bygga vidare på dem.