Trådtelefoner

Uppgiften:

Att bygga trådtelefoner med hjälp av stark tråd, två burkar och två tändstickor eller jungfruben eller gem eller liknande. Burkarna kan vara av typ engångsmugg för kaffe. De har handtag som gör det roligare att använda den.

Material

Saxar, passare, sylar eller borrar att sticka hål med. I plastburkar kan man göra hål med en varm spik. Extra: tyngder, 20 g och 100 g.

Mål

Detta är en övning som väl lämpar sig för att lärare lutar sig tillbaks och låter eleverna komma på tricken själva. Någon kommer på det och upptäckten sprids snabbt. Detta bör de kunna komma på:

• Att man inte ska skrika för då hörs det bredvid. Det räcker att tala tyst om man gör det in i muggen. Det fungerar om en person ställer sig i ett annat rum. Överhörning.
  • Att det fungerar med relativt långa trådar, men att samtalet dämpas något. Dämpning.
  • Att man kan känna vibrationerna i tråden.
  • Att man måste sträcka tråden.
  • Att det uppstår störningar om man skrapar på tråden. Brus, distorsion, mm.
  • Att det inte fungerar runt hörn. Kabelbrott.
  • Att överföringen dämpas om man hänger en tyngd på tråden. Dämpning
  • Att man kan koppla ihop flera telefoner genom att korsa linorna eller genom att knyta ihop dem på mitten. Gruppsamtal.