Tekniska System med Innovationer

Intro

Edison

Nu kör vi igång ett större projekt om innovationer. Det är ett samarbete mellan kurserna entreprenörskap och Teknik/Datorteknik/Biologi.

Du kan printa denna! Projektbeskrivning

Tänk på att det är en gammal projektbeskrivning där det kan ske förändringar bland annat i antal lektioner.

Projektbeskrivning i korthet

Ni väljer ett tekniskt system för er grupp. Varje gruppmedlem skriver om ett delområde, en aspekt av systemtet. Dessa är de fyra aspekterna:

1 Viket/vilka behov har TS med Innovationer tillfredsställt?

2. Teknisk beskrivning av TS och dess Innovationer

3. Vilka företag har uppstått pga TS och dess Innovationer, beskriv affärsidé & resultat?

4. Beskriv konsekvenserna för hela samhället, hur TS påverkat, med tex etiska, sociala, kulturella, ekologiska aspekter belysta.

Val av projekt:

Fyra elever per grupp. Lista 1,2,3,4 osv på klasslistan och lägg upp på en diskussionssida.

16A
16B

Exempel på tekniska system

Varje grupp ska välja ett eget område som inte redan är taget.

Om ni har idéer om ytterligare tekniska system kan ni föreslå det så kanske vi godkänner det. Din lärare bokar ert område genom att skriva klassens namn bredvid området och genom att skapa en länk till en ny sida. Varje grupp går in områdessidan och skriver vilka som ingår i gruppen. Därefter skapas fyra undersidor som heter Namn tekniskt system - Behov, osv.

Infrastruktur

livsmedelsteknik

• Pastörisering
  • Konservburken 16B
  • livsmedelsproduktion
    • mejeriprodukter
    • bröd

Kunskap

• blyerstspennan
  • skriftspråket
  • tidmätning

Fordon

Kemiteknik

IT och media

Kemi, biologi, medicin

Leveranser

Edisons lampa
  • Allt ni gör ska publiceras på Wikiskola. Gör helt enkelt en länk av ert TS i listan ovan. På den sidan skriver ni vilka som ingår i gruppen. Skriv en kort sammanfattning av er TS så det framgår hur ni har avgränsat er. Skapa en undersida för varje gruppmedlems delområde.
  • Allt ni publicerar kommer under en Creative Commons licens. Alltså får ni inte använda copyrightat material, varken text eller bilder.
  • En projektplan ska göras.
  • Ni redovisar era egna delar för varandra i gruppen och skriftligt (via mail) till lärare efter halva tiden. Milstolpe är att var och en klarar sina svar och instuderingsfrågor. intern inlämning: länkar, filmer, texter, ppt, osv till lärare och gruppmedlemmar.
  • De olika bitarna knådas ihop till en enhet och redovisas som KeyNote/PowerPoint presentation på lektion och redovisningssidan på Wikiskola.se.
    • det ska vara en presentation per grupp med manustext och berättarröst. Berättarrösten pratar man in genom att klicka Arkiv och spela in bildspel, sen är det bara att prata till varje bild.
    • KeyNote ska redovisas på er TS-sida på Wikiskola.se: (för exempel - se nedan)
  • Ni ska alltså ta fram 2 inläsningsfrågor var på er del av projektet efter halva tiden. Dessa samlas ihop och ca hälften kommer finnas med på provet. Frågorna ska vara på det viktigaste i din del. Du ska även ge förslag på svar på dina frågor. Er presentation ska naturligtvis ge svar på frågorna så vi kan diskutera detta efter presentationen.

Instuderingsfrågor till provet

Här finns Exemepl på instuderingsfrågor (TE12A).

De kan vara värda att bygga vidare på. Det förutsätter att eleverna hittar information i deras publicerade material. Vissa frågor bör strykas.

Lektionsplanering

Photograph of Electrical Wires of the Boulder Dam Power Units, 1941 - NARA - 519838

Till varje lektion:

• starters med film, genomgång el dyl.
  1. Lektion 1 start. medlemmarna i gruppen väljer roll och gruppen väljer innovationssystem.
  2. Lektion 2 Genomg: behov (Maslow mm ). Elevarbete: Egenstudier
  3. Lektion 3 Genomg: teknisk beskrivning. Elevarbete: Egenstudier
  4. Lektion 4 Genomg: företagen som uppstått. Elevarbete: Analys och sammanställning.
  5. Lektion 5 Genomg: samhällskonsekvenser. Elevarbete: Analys och sammanställning. Deadline för inlämning råmanus
  6. Lektion 6 Elevarbete: Samordna: presentera för varandra
  7. Lektion 7 Elevarbete: Samordna: bygga ihop, lägga upp på WS
  8. Lektion 8-9 Elevarbete: Redovisa
  9. prov
  10. Lektion 11-14 Eefterarbete, reflektion utvärdering

Hur ser ett bra manus ut?

Här finns exempel på TS-manus

Redovisning

Manhattan Skyline from Brooklyn Bridge

Grupperna lägger sina redovisade bildspel på denna sida, klicka på gula länken och du finner en en enkel förklaring hur man gör:

Ni ska gå fram och presentera gruppvis i 10-15 min plus 5 min för att ge respons på wikiskola enl ett schema. Detta är en variant av formativ bedömning.

Prov: vid provet ovan användes ett urval av de frågor eleverna tagit fram till sin del i presentationen.

Bedömning

Vi lervererar en gemnsam bedömning från Teknik och Entreprenörskap och den får tillgodoräknas i båda ämnena. bedömningen grundar sig på den individuella inlämningen, provet samt gruppens redovisning.

Utvärdering

Länkar och Litteratur