Reflektioner över vad kursplanen innebär för undervisning och bedömning

Syftet i kursplanen betonar att stimulera elevens nyfikenhet, att förbereda eleven för valsituationer, att värdera argument, osv. Det är verkligen bra riktlinjer för planeringen av undervisningen. men tyvärr inträder ofta en förenkling och fokusering på målen och bedömningen. Så hur är då målen formulerade?

Jag lät fetmarkera några nyckelord i kunskapskravet för betyg E i fysik. jag tycker bilden är tydlig. Det handlar om en skapande verksamhet där eleven är en aktiv producent.

Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 9

Eleven diskuterar aktuella samhällsfrågor och valsituationer som rör energi, miljö och hälsa och kan då skilja fakta från värderingar, beskriva någon tänkbar konsekvens och formulera ställningstaganden med enklare motiveringar. När eleven söker naturvetenskaplig information använder eleven olika källor och gör enkla bedömningar av informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven skapar texter och andra uttryck som till viss del är anpassade till syfte och målgrupp.

När eleven arbetar experimentellt eller på andra sätt undersökande bidrar eleven till att formulera frågeställningar som går att undersöka systematiskt. Eleven följer givna planeringar samt utför och dokumenterar undersökningarna på ett tillfredställande sätt. Eleven jämför sina resultat med frågeställningarna och resonerar kring resultatens rimlighet. I sina slutsatser kopplar eleven resultaten till tidigare erfarenheter.

Eleven beskriver energi, materia och universums uppbyggnad och utveckling med hjälp av exempel och använder då fysikens begrepp, modeller och teorier. Utifrån givna frågeställningar om rörelse, hävarmar, ljus, ljud och vardaglig elektrisk utrustning bearbetar och beskriver eleven enkla fysikaliska samband. Eleven bearbetar och beskriver också människors användning av energi, el och strålning och kopplar på ett enkelt sätt ihop detta med fysikaliska modeller och frågor om hållbar utveckling. Med utgångspunkt i någon viktig upptäckt berättar eleven hur kunskaper inom fysikområdet utvecklas och ger ett exempel på deras betydelse för människors levnadsvillkor.

IKT får en central roll

Beskriva och bearbeta, mm. Det är upplagt för att skriva, göra film, bygga hemsidor, skapa spel, spela teater, debattera, blogga och allt möjligt. Det är inte faktainlärning. Det är inte traditionella prov.

Det är som gjort för att använda ikt även om ordet inte förekommer i texten. Det här kommer att bli spännande.

Bedömningsbara mål?

Målen kan stimulera bra undervisning. Bedömningen kan ske på elevens arbete. Men vilka kunsapskrav gäller. Detär svårare att uttyda och kommer att leda till mpnga diskussioner. Tills vidare: läs Johan Kants blogg.