Problemlösning

Kängurutävlingar

Det är nödvändigt att öva problemlösning regelbundet. Man kan ta en del av en gammal tävling och köra som avslutning av en lektion. Sedan fortsätter man en annan lektion. Tävlingstiden är 60 minuter så på tre gånger 20 min bör alla ha hunnit med det emsta. Sedan rättar vi gemensamt och går igenom lösningar tillsammans.

Jag väljer att kopiera upp proven för att inte haka uppsig i procedurer med datorn och för att papper och penna begränsar tanken mindre.

• Ht 2008 gjorde jag benjamin 2008 med mina sexor och sjuor.
  • februari-mars gjorde jag Benjamin 2007 med mina sexor och sjuor.

Metoder

Paul Vaderlind besökte mina klasser en lektion våren 2006. Jag skrev rent mina antectkningar och lade in frågor till eleverna för att de ska kunna tänka igenom problemen i lugn och ro.

Rita en bild

• . Lösing till Problemlösning uppgift 12 i MD år 6B (vt)

Lösning till uppgift 16 i MD6B Problemlösning kap 10.

Det är krångligt med köer. Man kan inte bara räkan tere plus fem.

För personen i mitten ska ju inte räknas två gånger.

Pröva

upgiften handlar om ....

här gäller et att pröva sig fram

Gissa på en ålder på Quang. Räkna ut pappans ålder. Räkna ut vad som händer efter fem år. Kolla om det stämmer.

Testa nya värden tills det stämmer.

Antaganden

Det är viktigt att eleverna övar sig i att göra riktiga antaganden. De bör inte få alla värden serverade. Jag har några introducerande uppgifter på detta. Ytterligare en uppgift som kräver att man gör en del antaganden är:

Det finns flera bra metoder att ta till vid problemlösning, exempelvis att pröva, rita bilder, göra tabeller, osv. Denna powerpoint om problemlösning visar några exempel.

Blandade uppgifter

Här finns några uppgifter till profildagen.

Några av mina egna uppgifter

Ett projekt om problemlösnning för år sex till sju ungefär

Hemuppgifter av problemlösningskaraktär.

Jag använde dessa i en åtta och tyckte att det räckte bra med en uppgift per veckaeftersom lösningarna kan bli relativt omfattande. Det hände ofta att eleverna diskuterade uppgifterna på rasterna:
Hemuppgift 1 om utspilld mjölk
Hemuppgift 4 - Fabrikörerna
Hemuppgift 5 – Den optiska telegrafen
Hemuppgift 6 – Spagettimåttet - med Mattband_for_spagetti_losning.ppt lösningsförslag.
Hemuppgift 7 – Fjärilen i glaskupan
Hemuppgift 11 – Stora tal i datorns värld - med lösningsförslag.