Presentation för mattegruppen på Portalen i Göteborg

Anteckningar från mötet

Wikiskola

Linda skicakr mig namnen på deltagarna så jag kan lägga up användare. Därefter kan vi jobba på någon, några av punkterna nedan:

• "Vår bästa lektion"
  • Bra ingångar för att starta ett område. Alltså ett problem först som ger behovet av verktyg. Se nedan.
  • Samling av tips och länkar i stor mängd, rating, och många alternativ för eleven. Hjälpas åt att samla bästa filmerna.
  • Hjälpas åt att jobba fram bedömningsmatriser

Boktips

• Rika matematiska problem, Hagland, Hedrén, Taflin.
  • Matematikdidaktiska frågor - resultat från en forskarskola.
  • 32 Rika problem i matematik, Maria Larsson.
  • Geometri och rumsuppfattning - med Känguruproblem, Susanne Gennow & Karin Wallby

Hur skolorna tacklade datorerna på NP

- En väg är att stänga av nätet, samla in mobilerna, notera vilka som ej lämnat mobiler och sedan ha handuppräckning innan de använder datorn.

Logistiken kring muntlig del på NP

Vi bör gå samman med svenska och engelska och hålla alla muntliga NP samtidigt.

Projekt med två mattelärare i ettan

INte överraskande gav det bättre resultat med två lärare i klassrummet/gruppen.

Tips om Per-Eriks filmer: Låt eleverna sitta i hästskoform framme vid tavlan under genomgångarna.

Guldkorn från Biennalen

Inte begreppen först och tillämpningen sen utan frågeställningen som leder till behov av verktyg.

Årsplanering, när, hur ofta

1. Vi borde ses helt kort på Utsikten.
  2. Jag åtog mig att hålla i trådarna i nästa träff i höst någon gång.

Förväntat resultat

"Vår bästa lektion"

Hjälpas åt att samla bästa filmerna.

Provbanker

Bakgrund öppna fria resurser

Open source möter Wikipedia.

Open source känner vi till från Linux, Open Office, Firefox, Gimp, mm. Det är program som är fria att ladda ner och använda. Deras källkod är öppen. Det är många programmerare som bidrar frivilligt och gratis. Det kan vara för att de vill göra världen bättre, för att de vill få "cred" eller för att de behöver skaffa sig kontakter, referenser och kunskaper.

Wikipedia är inte bra fri information. Alla dess sajter drivs av en öppen progrmavara, mediawiki. Den är gratis och laddas ner från mediawiki.org.

Wikipedia är den sjätte största sajten i världen. Den drivs av ideella som skriver och redigerar texter och annan media. Wikipedia innehåller bra fritt material som envar får kopiera och modifiera. Enda kravet är att ange varifrån materialet kommer.

Användare AdVilles föredrag

Wikipedia är ett lexikon men det skapas mycket annan fri information. Intresant för oss är de fria lärresurser som skapas.

OER - vad är det?

OER står för Open Educational Resources. Man delar med sig genom att publicera.

CC eller Gnu gör det fritt att kopiera, bearbeta och återpublicera.

MIT, WikiBooks m fl exempel.

Wikipedia i undervisningen

• man kan använda material från wikipedia. Inte bra text. Finns mycket bra bilder och animationer.
  • källkritik. Ett exempel på hur jag använde Wikipedia i undervisningen om ellära
  • skriva på wp
  • titta på historik
  • läs diskussionssidan. Exempel Cannabis och global uppvärmning
  • statistiksidan
  • kvalitetsmarkörer
  • STG och Thoréngruppen - hur ser de ut på wp?
  • andra wikisar, ex de fr wiki skills
  • StgDesign

Övning sandlådan på wp

På wp behöver man inte vara inloggad för att skriva

testa verktyg för rubrik, länk, bild, listor etc.

Samarbeten mellan våra skolor

• vi skulle kunna dela med oss av bra undervisningstips, planer, texter, uppgifter, prov, etc
  • utveckla nya kurser tillsammans
  • hjälpa våra elever till bättre resultat genom att vi diskuterar vilken effekt vår undervisng får och förbättrar oss.
  • eleverna kan skapa undervisningsobjekt
  • Det finns mycket material inom matte, fysik, mm men hur mycket finns det inom yrkeskurserna?
  • det är bra marknadsföring att skpa fria läromedel
  • vi kunde ta en aktiv roll i EU-projektet wiki skills
  • samarbeta om att ta fram bedömningsmatriser
  • Hålla kontakten och utbyta idéer i mattegruppen.

Det finns en sajt att bygga vidare på

Wikiskola är fyra år gammal. Gott om material inom vissa områden. Vita fläckar på många andra. Ofta bara första versionen men ändå en ovärderlig hjälp i undervisnignen.

Visa exempel på sidor

Argument för att bidra till Wikiskola.

Övning

Alla kan skapa ett konto.

Visa hur man skriver sin personliga presentation.

Visa hur man kopierar bilder från wp.

Uppgift

Visa hur man skapar en ny sida genom en länk.

Jobba i små grupper och skriv en lektionsplan. Skapa en länk på lämplig plats. Turas om. Diskutera innehålelt. Kopiera från wp. Skriv om. Spara ofta.

Länkar