Patentprojektet

Mål för undervisningen

Syftet är:

• att lära sig om immaterialrätt
  • att utveckla förmågan att beskriva teknik
  • att prova på att skriva patent
  • att göra en strukturerad (krav och underkrav) teknisk beskrivning
  • att öva förmågan att granska och argumentera om tekniska produkters egenskaper
  • att skriva korrekta fotnötter

Ämnesövergripande projekt

Det här är viktigt för tekniker. Patenten tar det tekniska språket till sin spets men det tekniska skrivandet kommer in i projektplaner, rapporter, offerter, vetenskapliga publikationer mm. Det här projektet stämmer väl med examensmålen. Projektet har sin tyngd i entreprenörskapet.

Ämnen

Patent skrivs med ett speciellt språk. Språket är tekniskt, exakt, beskrivande, juridiskt och byråkratiskt.

Lärare

• Te12A: Petrus, Håkan
  • TE12B: Petrus, Olle
  • TE12C: Petrus, Olle

Hur skriver man ett patent?

Ett patent består av:

• En framsida med uppgifter om uppfinnare, etc samt ett sammandrag
  • Teknisk beskrivning
  • Patentkrav

Vi ska i detta projekt arbeta med den tekniska beskrivningen och med patentkraven. Det är en speciell form av tekniskt språk där det är mycket viktigt att den tekniska beskrivningen inte kan missförstås i synnerhet näer det gäller patenkraven som ibland blir föremål för rättslig prövning.

Skriv ett patent för er egen innovation/produkt

Här utgår ni från ert projekt, er produkt eller vad ni jobbar med. Ni ska skriva en patentansökan för hela produkten eller en del av den.

Hitta på något att skriva patent om

Om ni inte kommer på något att skriva om ert projekt får du hitta på en upfinning att patentera. Jobba med en kreativ metod att kombinera två saker som ger något nytt. Exemeplvis smörkniv plus eldkastare.

Det finns slumplistor för korsord som man kan använda för att hitta ord att kombinera.

Du kommer garanterat på en kreativ kombination på något som inte finns (förmodligen för att det är ganska knäppt). Kanske kommer du rent av på något riktigt bra. Hur som helst kommer du att ha något att skriva patent på så du kan lösa denna uppgift.

Inläming

Måndag efter påsklovet ska du ha skrivit ett patent med minst två patentkrav. Du ska inte mejla in det eftersom nästa steg är att du byter med en kamrat och ni granskar varandras.

Granska ett patent

Här ska vi växla patent med varandra och placera oss i rollen av patentverket. Vi ska granska ansökningarna utifrån ett tekniskt språkgigt perspektiv och utifrån ett kunskapsmäsigt källkritiskt perspektiv.

Titta på en patentansökan från en annan grupp.

• Bedöm om patentet är korrekt skrivet.
  • Sök information

Centralt innehåll

Nedanstående finns de delar av det centrala innehållet som är mest relevant för projektet.

Svenska

Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande källkritik.

Entreprenörskap

Idéutvecklingsprocesser: hur man skapar, värderar, förverkligar, vidareutvecklar eller överger idéer inom projektets verksamhetsområde. I samband med det behandlas hur produkter och idéer skyddas genom lagar och andra bestämmelser, till exempel upphovsrätt.

Kunskapskrav

Källkritiken kan komma in dels när man skriver patenet och dels när man granskar andra gruppers patent. Referenser och citat enligt Oxfordmodellen (fotnot).

Svenska

A: Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande, begripliga och väldisponerade samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation.

C: Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation.

E: Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikations­situation.

Entreprenörskap

A: Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur idéer och produkter skyddas genom lagar och andra bestämmelser.

C: Eleven beskriver utförligt hur idéer och produkter skyddas genom lagar och andra bestämmelser.

E: Eleven beskriver översiktligt hur idéer och produkter skyddas genom lagar och andra bestämmelser.