Orientering

Orientering

Här finns banor och övningar som används av TMOK men det kommer att bli användbart även för lokala skolor (idrottslärare, skolklasser, mm):

Nybörjarkursen

Uppvärmnningslekar

Bredängsarenan

Vinterträning måndagar i Puckgränd

Tältlägret

Våren 2013

Att ha koll på

• Närvaro
  • Att informera om kommande aktiviteter

Länkar Ungdomsträning

Kompassträning i grupp

• på en äng
  • bana på ett vitt papper utan karta men med meridianer och ett namn som visar var norr är. Gärna en norrpil.
  • ledaren säger en kontroll och deltagarna tar en kompasskurs och går (springer) i den riktningen
  • ny kontroll ger ny riktning
  • så småningom har man rört sig en bana runt. då kan ledaren säga valfria (slumpmässiga) kontroller och alla deltagare byter riktning.
  • de som inte har kompass kan hänga på

Kartläsning med fart

Sverigekarta-Landskap Text

Det gäller att kunna läsa kartan i flykten.

Ledaren ställer frågor och deltagarna läser svaret. Frågorna kan ha olika grad i typsnittet och handla om olika ämnen. Naturkunskap, matematik, allmännbildning, etc. Det viktiga är at fråga och svar står klart och tydligt så det inte blir en kunskapskontroll. Även om det är kul om de lär sig litet på köpet. För dem som inte kan läsa är det finurligt att ha en komplicerad bild eller karta och fråga om relationer i bilden. Lite som min beskriv en bild-övning.

Bra idé: öva städer i Sverige, huvudstäder i Europa el dyl.

Löpskolning

Träffar och avslutningar