Nyskap - mellandagarna

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

Vi kan följa det schema som Olle tagit fram men det blir mer jämnt fördelat tryck på projektmässan om vi varierar ordningen på aktiviteterna så vi kommer med eleverna till mässan vid olika tider.

Aktiviteter

De här aktiviteterna kommer vi att genomföra för att förbereda eleverna inför dagens mässa och för att sätta igång tankar hos dem om deras eget gymnasiearbete. Vi tar även upp den viktiga frågan om elvernas utbildning, framtid och arbetsmarknad i ett entreprenöriellt perspektiv.

Vad är Nyskap

Olle lanserar tankefröet att nu är det snarare NYSKAP inte KUNSKAP som kan göra oss (lilla Sverige) konkurenskraftiga i framtiden.

PA1201 - Gymnasiearbetet

Här förbereder vi eleverna genom att berätta vad ett gymnasiearbete är. Det kallades tidigre projektarbete.

Projektarbetet enligt gamla kurspanen
Om gymnasiearbetet
Gymnasiearbetet för högskoleförberedande program
Själva kursplanen för gymnasiearbetet enligt Gy-11 hittar jag inte, den kanske inte är klar än.

Kunskapens dag

Fredrik Härén, född 1968, är en svensk författare och föreläsare inom ämnet kreativitet. Föreläsningen på Kunskapens dag 2007 har några år på nacken men är fortfarande tänkvärd och provocerande.

Wikipedia skriver om Fredrik_Härén

Kunskapens dag del 1 11.30 minuter.
Kunskapens dag del 2 34.40 minuter.

Asia's rise -- how and when

Wikipedia skriver om Hans_Rosling

Hans hos TED INDIA 2009 17.19 minuter.

Kobra om 3D-skrivare

"Har ni också några år varit sugen på en 3D skrivare? Nu har det nästan gått inflation i erbjudandena, i december skrev Ny Teknik att de nästan kan aspirera på titeln Årets Julklapp! Såg senaste Kobra på SVT där de fint målar dess framtida guldålder och skräckscenario... Se själv 28 min om teknikens möjligheter via http://www.svtplay.se/kobra. Kan säkert öka rekryteringsandelen av kvinnliga tekniker!" skrev Olle.

Direktlänk: Kobra avsnitt 1, 30 minuter.

Programinformation från SVT: "Del 1 av 12. 3D-skrivare kommer nu stort - inom konsten, vapenindustrin och i våra hem. Idag kan man skriva ut kläder. Kristofer Lundström träffade modedesignern Iris van som skrivit ut sin haute couture-kollektion. På Kungliga Konsthögskolan i Stockholm har man sen 14 år ett nära samarbete mellan konst, design och 3D-industriföretag där teknik och estetik korsbefruktar varandra. Den amerikanske juridikstudenten och kryptoanarkisten Cody Wilson strävar efter att vi fritt själva ska kunna skriva ut vapen i 3D. Programledare: Kristofer Lundström."