Minnesanteckningar

Utsikten 2012

Affärsområdena

Vad kan vi lära av TBS vid utformande av vårt koncept? Bäst i elevens ögon. Varje skola unik. Lokal anknytning.

P-E lorentzon: Viktigt göra skillnad för samhället. Ingenjörer behövs. Grön innovationsteknik. Tekniksprånget traineeplatser. 5 sept 13.00 idédag om grundskolan.

YG: Dagsverken, duschrum, ensamkommande flyktingbarn. Vad kan vi göra? Hjälpa pensionärer med datorstrul.

Dela med sig mellan skolor: Fysiska träffar? Vi träffas idag, skypar, ses igen om ett år. IT är en fantastisk teknik.

TBS skickar runt Fredrik för att tala om matematikutveckling.

Caperio

Ruben Puentadura

• ersättning
  • förbättring
  • Förändring.
    • vidgade textbegreppet
  • Omdefiniering
    • nya arbetsuppgifter som tidigare var omöjliga, skype twitter, mm

Datorn

• mellanslag för att snabbtitta på bilcer mm
  • grön knapp kapar bort och optimerar utrymme med fönstren
  • cmd space ger spotlight (förstoringsglas) är bra sökfunktion på datorn
  • Pages autosparar och håller koll på versioner. Överst på sidan, liten pil,"Bläddra bland olika versioner"
  • 0771 19 95 19 telefonsupport
  • mejl: anv och lösen tisstohkaeld
  • har ett konto på DroBox med det vanliga lösen
  • Tänk om två träffar i november

• Att vara i ett sammanhang där man får finnas till.
  • Hungrar. Struktur. Klappar.
  • Kommunikationen med sig själv. Tid för att reflektera.

Betyg och bedömning

Litteratur och länkar

Att förbättra

Individuella studieplaner

Fortlöpande återkoppling till varje elev om framgångar och utvecklingsbehov

Redovisa grunder för bedömning. Ämnesplanerna ska styra undervisningen.

Eleverna bedömer sin egen och andras kunskapsutvecklling. Eleverna utvärderar varandra. De går igenom sina uppgifter tillsammans inna nde lämnar in. De stöttar varandra. Språk, respekt och ödmjukhet är viktigt.

Inte bra skriva F/omprov på proven. Formativt: ge återkoppling vad som ska förbättras. Positiv bedömning. Inte alls skriva betyg eller poäng på proven utan kommentera vad eleven behöver göra för att komma vidare. Saker som (på sikt) kan hålla nere arbetsbelastningen:

• Elever bedömer varandra
  • Titta på målen och minska antalet provfrågor
  • På sikt kan man dra ner på antalet prov
  • I slutändan får vi färre F och mindre jobb med prövningar.

Borde vi sätta upp Moodle el likn för att ge eleverna möjlighet till kommentarer?

Titta mer på målen vid planeringen av kursinnehållet.

Titta mer på målen vid provkonstruktion

Formativa veckodiagnoser

Twitter/FB för attkolla om de har förstått, kan ange vad det viktigaste på lektionen var, osv.

prov i ett formativt perspektiv

• Kapitel prov regelbundet med tydliga gränser och koppling till målen.
  • Alla elever får återkoppling på vad de ska göra för att bli duktigare. De som ej nått målen får muntligt förhör. Detta skrivs in i kommentarsfältet i SS. Elever som ej närvarit vid proven har möjlighet att titta på provet på nätet (separata lösningar finns) och uppskatta vad de behöver öva på. De kan göra muntligt förhör om de vill.
  • Kursen avslutas med ett slutprov. De som klarat kapitelproven kan höja sina betyg. De som ej klarat kapitelprov kan nu visa att de nått målen.

Studenter

Vad händer inom Wikimediaprojekten?