Mindset

Vad är Mindset?

Enklet uttryckt kan man enligt Carol S Dweck ha ett fixed mindset (dåligt) eller ett growth mindset (bra).

Tanken med denna sida är att tipsa om hur man förändrar sig till att få ett growth mindset och mer allmänt hur man förändrar sin personlighet till det bättre.

Tankarna på denna sida kan spåras till Martin Renton som pratar om Attitudes. Vi pratar i Sverige om entreprenöriella förmågor. Paul Tough har visat att (men inte hur) elever med rätt inställning kan lyckas mycket bättre. Dylan Williams inte att förglömma.

Vi lärare kan lyckas mycket bättre med vårt uppdrag om vi hjälper våra elever att utveckla dessa förmågor (vilka de nu är), frågan är bara hur vi gör detta. En bra start kan vara att läsa det som länkas och bäddas in på denna sida och sedan diskutera. Först skulle vi kunna diskutera i i kollegiet. Sen bjuda in eleverna i diskussionen. Det finns mycket material att ta till när (om?) vi vill börja förändra inställningen hos eleverna och utveckla deras förmågor. Och det finns stöd i forskningen!

En riktigt bra introduktion

Gunnel Thydell

Först cirkulerar vi runt området personlig utveckling

Skills and Atributes of Today's Learner

Vilka förmågor tycker vi att våra elever behöver? Det kan vara värt att diskutera, faktum är att det även kan vara svårt att sätta namn på en del förmågor. I alla fall om vi plockar dem från USA. Vad betyder egentligen grit?

Uppgift
Vilka förmågor?

En första uppgift kan vara att diskutera vilka förmågor som är viktigast att utveckla för våra elever. Vi får vara medvetna om att vi inte kommer att kunna utveckla alla förmågor samtidigt, hur välbehövligt det än vore. Fokuserar vi på ett par tre förmågor i taget kan vi kanske uppnå mätbara effekter.

Nedan finns två länkar och en bild som vi kan ha som underlag för diskussonen. Läs och fundera hemma först så fortsätter vi nästa gång.

The Other 21st Century Skills

Skills for 21st century learners

Ställ frågor till eleverna

Kanske göra det så enkelt som att vi beskriver varje förmåga ovan i ett formulär och låter elverna ranka på en skala från 1-10 hur bra de är på förmågan. Om klassen gör det och man tittar på sammanställningen i Drive så får man ett bra diskussionsunderlag och eventuellt svar på frågan vilka egenskaper vi ska fokusera på.

Formuläret kan se ut ungefär så här (se nedan) och jag tänkte vi kan hjälpas åt med att formulera frågorna och sedan kopiera ut formuläret till alla mentorer (eller ett per klass).

Öppna formuläret i en ny flik.

Nedan finns formulär för varje klass.

Tänk på att svara i rätt formulär.

Bilden till höger visar hur du (i Safari) kan högerklicka på formuläret för att öppna det i en ny flik.

NV14

IT14