Kursplan i bråk som anpassats för år 6

Syfte

Vi använder ofta bråk i vardagligt tal. Du äter hälften av pizzan. En fjärdedel laget är nybörjare. Ibland krävs det mer komplicerad beräkningar med bråk.

Bråkräkningen är en grund för procenträkningen och nyttan av procenträkning är enorm.

Strävansmål

Skolan skall i sin undervisning i matematik sträva efter att eleven utvecklar intresse för matematik samt tilltro till det egna tänkandet och den egna förmågan att lära sig matematik och att använda matematik i olika situationer.

Strävan skall vara att eleven utvecklar sin taluppfattning samt sin förmåga att förstå och använda grundläggande talbegrepp och räkning med reella tal, proportionalitet och procent,

Nationella mål

• Eleven skall ha utvecklat sin taluppfattning till att omfatta tal i bråkform, [Ma U1]

Delmål

Kunna läsa och skriva bråk samt veta vad täljare och nämnare är Exempelvis

Tala om vad en figur visar för bråk
  Rita ett bråk som en bild

Tal i bråkform och tal i blandad form.

Exempelvis:
 Skriv 2 ¼  i bråkform.
 Skriv 7/3 i blandad form.

Kunna utföra addition, subtraktion av bråk med samma nämnare.

Tex. 	beräkna  a) 3/6 + 1/6            b) 5/8 – 3/8

Kunna ange delen av något i bråkform.

Tex. Hur stor del av en timme är 10 minuter? (svara i bråkform).

Kunna förkorta och förlänga bråk.. (jämföra bråk)

Tex. Förläng bråket 3/5 med 4.
 Skriv bråket 18/30 med så liten nämnare som möjligt.

Om ni vill jobba vidare

Kunna utföra multiplikation av bråk med ett heltal.

Exempel
 I ett recept på äppelkräm står det att man skall ha ¾ kg äpplen till 4 portioner kräm. Hur mycket äpplen skall du ta om du tänker göra 12 portioner?