Klassresan i skolarbetet

Tulpaner är lätta att sälja.

Alldeles oavsett om eleverna gör en skolresa (i skolans regi) eller en klassresa (på eget initiativ, utanför skolan) finns det goda skäl att ta in planeringen och förberedelserna kring resan i skolarbetet. Det är ett entreprenöriellt lärande där eleverna har stor motivation och det finns många kunskapskrav som uppfylls på ett naturligt sätt.

Hur ska vi samla pengar?

tulpaner salami ost kakor rabarber Elever som bestämt sig för att åka på klassresa börjar diskutera hur de ska samla in pengar. Skollagen säger att aktiviteter inom skolans ram inte får kosta pengar. En rimlig tollkaning utesluter då att föräldrarna betalar vad resan kostar. Alltså ska man samla in pengar på något sätt. Det finns många aktiviteter som barnen kan göra för att tjäna pengar. De kan baka och sälja kakor, ordna loppis och liknande. Ofta kommer man fram till att man ska sälja något för att få in mer pengar. Det finns ett flertal som erbjuder färdiga paket för klassens säljande. Klassen brukar diskutera detta tillsammans med lärare och föräldrar och sedan välja något alternativ och sätta igång. Men här finns även ett gyllene tillfälle till lärande där skolan och fritiden samverkar. Nedan följer några förslag på frågeställningar som kan tas upp i undervisningen:

Frågeställningar inom matematik, Hem-och konsumentkunskap

• Vilka företag finns som har produkter klasser kan sälja. Gör en lista med fakta om företagen, länkar och kort presentation av deras erbjudande.
  • Vilka produkter finn att sälja?
  • Vad är lönsammast att sälja?
  • Skulle det bli mer lönsamt att ta hand om inköpet själv? Exempel:
Julgrupp med hyacinter och mossa i korg eller plåtbytta från S-Blommor. Pris i stormarknad 59 och 79 i blomsteraffär. S-Blommor lämnar 30 % rabatt på stormarknadsprist. Leverans till skolan ingår. Klassen behöver ha tillgång till ett orgnanisationsummer för att beställa. Försäljning bör ske ungefär två-tre veckorveckor före jul då efterfrågan är störst. Kontakta Derek. http://www.s-blommor.se/Om-oss/Kontakt/
  • Vad är ekonomisk risk?
  • Vad omsätter klassförsäljningen totalt i Sverige?
  • Rita grafer. Exempelvis varierar priset på saffran beroende på hur mycket klassen bestämmer sig för att sälja:
    • 29 kr/st ifall man säljer 120 askar
    • 28 kr/st ifall man säljer 216 askar
    • 27 kr/st ifall man säljer 288
  • Hem- och konsumentkunskap: Priset på en vara kan variera mycket från butikens lockpriser till saker som säljs dyrt där snälla människor handlar för att stödja klassresn. Hur stor skillnad kan det vara uttryckt i procent?
  • Bankkonton och ränta
  • Org nr vad är det? När behöver man ett företag

Frågeställningar inom So och Svenska

• Den moraliska aspekten att alla måste sälja, att företag tjänar pengar på barn
  • Har alla barn/föräldrar råd med en klassresa.
  • Varför betalalar man helt enkelt inte bara in pengarna? Vad säger agen?
  • Elevens fostran till självständig individ hämmas av att föräldrar träder in och tar över ansvaret och besluten. Utveckla former för att diskutera viktiga frågor i klassrummet, på bloggar, Facebook, twitter, mm.
  • Diskussion om hur man ska fördela arbetet. Ska alla behöva sölja lika mycket? Om inte alla hjälper till, vad händer då?

Resmålet

Val av resmål innebär att skaffa information och att genom en demokratisk process bestämma vart man ska åka. Sedan vidtar detaljplaneringen med bokning av biljetter, boende, utflykter mm.

Före resan vill man ju ta reda på så mycket som möjligt om resmålet.

Väl på plats kommer sådant som språk, kultur, geografi, samhällskunskap, etc in på ett naturligt sätt. Därtill allt man kan lära på museer mm.