Hur gör man spel för internet

Det här följer en röd tråd från #Fredrik Härén om kunskap och kreativitet via #Ramp om datorspelande med Emil HeatoN Christensen till att eleverna provar på själva att göra datorspel.

Här finns en Game maker: http://www.yoyogames.com/make

Vi ska pröva att använda den. Det går att tota ihop ett enkelt spel på cirka 20 minuter om allt funkar som det skaa. på en timme hinner kanske alla börja. Vi fortsätter med detta en lektion till.

1. Tryck på GemeMaker
  2. Scrolla ner och klicka Download
  3. Tryck OK och klicka i det ljusbeiga smala fältet högst på sidan. Du behöver ge tillstånd för den sidan att laddas ner.
  4. Spara på Y: (gör en mapp)
  5. Tryck 'Kör' två gånger.
  6. Tryck 'Next' två gånger men passa dig...
  7. För sen ska du låta installera på Y: i din mapp du gjorde
  8. Nu är du klar
  9. när spelet startar bör du klicka nej till 'Advanced mode'
  10. Klicka 'Don't upgrade now'
  11. Ha det så trevligt
  12. Du får klura ut det mesta på egen hand men här nedan kommer några ledtrådar

Hur bygger man spel med game maker?

Nedan kommer några stödord och riktlinjer för vad su ska använda när du provar att göra ditt spel.

1. lägg till olika egenskaper från 'Resources'
  2. Create Object (Resources). Objekt är väggar, monster, huvudpersonen, bollar, etc. Du kan sätta en massa egenskaper på objekten, hur de ska röra sig, vad som händer om man trycker en tangent, etc.
  3. Create Sprite(Resources. En sprite är en bild som du har på objektet så att det syns.
  4. Events är händelser som du kopplar till objekten. Deet kan vara en kollision
  5. Det finns ljud
  6. Create Room (Resources. Du skapar ett rum som dina objekt kan vara i.
  7. Sen väljer du background till ditt rum
Help innehåller beskrivningar av hur du bygger ditt spel.

• Pröva gärna att läsa 'Help' även om den är på engelska. Där finns ett bra exempel. *Den här filmen ger tips om hur man kommer igång, se den.
  • Om du verkligen vill lära dig mer - läs dessa tutorials.
  • men mest av allt har du nytta av att testa exempelfilerna som finns där du sparade ner programmet. Dessa filer kan du testa och bygga vidare på.