Gör serier

Varför ska vi göra serier ?

Enligt strävansmålen ska vi träna oss att bli kreativa kommunikatörer. Serier är en lättsam uttrycksform och nedanstående program hjälper dig att göra serier utan att kunna teckna. Det är bara att klicka och dra figurer in i serierutorna.

Stripgenerator

make beliefs comics

Så sparar du

• Det går inte att spara serierna på sajten. Du kan mejla den färdiga serien till dig sjävl eller din lärare när du är klar men det bästa är om du tar en kopia av serien från din dator (bildskärmen).
    • tryck 'shift' och 'PrtSc' samtidigt ('PrtSc' finns uppe till höger) ('PrtSc' betyder print screen)
    • Öppna Paint
    • beskär bilden om du behöver (så att du bara ser serien i bilden)
      • ta tag i hörnen på fönstret och minska ner osv
      • eller så klipper du ut din serie, tar bort allt det andra och klipper in din serie igen.
    • Spara på H: (din digitala portfolio)
    • Spara i formatet png.

Publicering

• Om du är nöjd med din serie och vill publicera den på wikiskola kan du bifoga den i ett mejl till tin lärare.

Exempel

av Anna Björk
av Josefine Larsson

Flash

Sajterna använder Flash. Det är vektorgrafik. Tar liten plats. Går lätt att skala, spegla och rotera, osv.