Fredrik Härén om kunskap och kreativitet

Idag ska det handla om I-länder, U-länder, konkurrenskraft, vad du ska bli när du blir stor och fantasi.

Ni kommer att få lite ordkunskap, se ett föredrag, diskutera och ta reda på fakta på internet.

Innan man ser filmen bör man bekanta sig med en del svåra eller ovanliga ord som Fredrik använder i sitt föredrag. Första filmen är elva minuter och handlar om kunskapens dag.

Efter att ha sett filmen kan man diskutera om det är sant som han säger och vad det får för konskekvenser för vårt agerande. framför allt vad vi bör lära oss.

Sedan kan uppgiften vara att googla och använda delicious för att samla länkar om u-länderna och annat som kan inspirera.

Del två av Fredriks föredrag handlar om kreativitet och är 34 minuter långt. Förslagsvis ser vi inte det på lektionen (kanske en kort början) utan de som är intresserade ser det på egen hand.

Kinesiska varumärken.

Se filmen och sök kunskap

Vi ska lära oss att lära. Kunskapen kan vara något man tar fram när den behövs. Kunskap är bara ett annat ord för att tänka om man ska låna från troed troedsson. Se filmen. Så fort Fredrik ställer en fråga till publiken stoppar vi filmen och söker information.

Frågor

Filmen är från oktober 2007. Indien har en ny ledare. Vem? Fredrik säger fel på namnet när han pratar om den kinesiska skotillverkaren. Han säger Ni Ling, men vad heter företaget egentligen?

Skrivuppgift

Välj något av följande ämnen och skriv en kort debattartikel.

• Är vi på efterkälken eller ?
  • Vad bör vi göra för att hänga med?
    • Lära språk på plats?
    • Resa, bo, plugga i andra kulturer?
    • Ta del av kultur från andra världsdelar än Europa och Nordamerika?
  • Vilka framtidsbranscher kan vi ana?
    • popmusik?
    • sport?