Ett mattetest från Metro den 24 mars 2009

51 minus 49 = 18. Och 23 minus 17 = 0.

Det tror mer än var tredje elev i mellan- och högstadiet, visar tre oberoende undersökningar som gjorts senaste året. Per-Olof Bentley, universitetslektor, vid Göteborgs universitet har varit med att ta fram underlaget.

– Barnen lär sig göra beräkningar. Men förstår inte varför man gör dem och hur matematiken hänger ihop. Man tillämpar beräkningarna utan att tänka efter om resultatet är rimligt, säger han.

Enligt Bentley är svenska ungdomar sällsynt svaga i matte även i ett internationellt perspektiv. – Vi rekommenderar en tillbakagång till äldre utlärningsmetoder. Exempelvis talsortsberäkning (vanligt vid subtraktion) lyckas elever med endast i vart tredje fall. Medan gamla standarduppställningar ger rätt i tre fall av fyra, säger Bentley, så säger Metro.

Läs hela artikeln här: Artikel i Metro

Hur kan 51 minus 49 = 18?

Jo, man räkanr tiotal för sig och ental för sig. men sen räkanr man entalen i fel ordning för det är enklast. man glömmer att kolla om talet är rimligt:

50 - 40 = 10

8 + 10 = 18

Men det är alltså fel. Enklare är att göra om uppgiften till en addition. 49 + 1 = 50. 50 + 1 = 51. Alltså är 1+1 = 2.

Gör Metros mattetest

• 91-56 =
  • 7 gånger 14 =
  • Det finns 32 äpplen. Hur många barn kan få 4 äpplen var?
  • Kalle har 17 tennsoldater. Olle har 26. hur många fler har Olle?
  • Vad blir x i ekvationen: 3x + 4 = 5x – 6
  • En kvadrat har arean 100 kvadratcentimeter. Hur stor är dess omkrets?

Svara på följande frågor

1. Jämför svaren med en kompis. Diskutera till ni är eniga om vad som är rätt svar på uppgifterna.
  2. Vilka fel kan man göra på uppgifterna?
  3. Varför blir det fel?
  4. I artikeln säger man att mattekunskaperna hos svenska elever sjunker. Vad är orsaken enligt artikeln?
  5. Hur menar man att undervisningen borde vara istället?