Entreprenörskap/Arbetsformer

Teori om mötesteknik:

Saknas nu

Projektmötet

Det har gått en tid och det är nu dags för projektmöte för att stämma av hur det går och få upp farten ytterligare i projektet.

• Skriv en agenda
  • Håll ett möte med ordförande, sekreterare, rapporter från ekonomi, teknik och marknad, etc.
  • Stäm av tidsplanen
  • Skriv protokoll
  • Filma en intervju med några ansvariga i bolaget
  • Dokumentera allt på hemsidan

Kul

Appar för projektledning

Asana
trello
slack

Möte på stan

Syfte: att testa att arbeta mobilt

Som entreprenör arbetar du ofta utan fasta arbetskamrater men desto mer i nätverk med andra. Vilka du jobbar med varierar efter vilket projekt du driver och i vilken fas projektet befinner sig.

Du kanske har en arbetsplats på något kontor där du hyr in dig men det troliga är att du arbetar hemifrån eller där du råkar befinna dig.

Nu är det dags för projektmöte. Ni har inget mötesrum men det finns viktiga saker att diskutera...

Uppgift
'Ha ett möte på stan’

Ni ska ha ett en timmes långt möte på stan. Er uppgift är att hitta något ställe där ni kan sitta gratis och arbeta.

Tips:

Bibliotek är gratis och fungerar om man inte stör.
Kulturhuset
En hotellobby kanske fungerar. Det kan vara värt att testa.

Om ni inte klarar uppgiften kan ni fuska med att gå på café men det får ni då bekosta själva.

Ett annat fusk är att ni sätter ere på olika håll och håller mötet över nätet.

Redovisning: Skriv på er hemsida hur ni gjorde och hur det gick.

Gruppdynamik

Dalarnas högskola om gruppdynamik

Lektion - Projektarbete i praktiken

Samarbetsverktyg

• Google docs
  • Wikisar

Distansmötetn

Skype

iMeet ?

Projektplanering

Excel duger bra men vad fins det mer?

Informationsinhämtande

Andra resurser Nutek Vinnova, etc

Projektledning på riktigt

Linnéuniversitetet
Wikipedia skriver om Projektledning

Coachning av grupper och individer

GROW-modellen

[redigera]

En bra fråga att ställa sig kan vara: Varför ska man prata om ledarskap?

De flesta skulle besvara den med att prata om utveckling och resultat, eftersom det som ofta är målet är att ha en organisation med bra resultat där de anställda utvecklas som individer. Utifrån organisationen och dess behov så tillämpas olika ledarskapsmodeller och ledarskapsstilar. Här presenteras grafiskt två olika varianter.

I den första delen går det att se hur interaktionen mellan ledaren och deltagarna (exempelvis anställda inom ett företag eller en organisation) går till.

I den andra delen illustreras sambandet mellan ledarskap och organisationsresultat genom att ledarstilarna är placerade i ett diagram som har resultat och utveckling på x- respektive y-axeln.

Oavsett vilken modell som används behöver ledaren besitta vissa nyckelkompetenser, bland dessa kan följande pekas ut som centrala:

• Relationsskapandekompetens
  • Kommunikationskompetens
  • Områdesspecifik kompetens

Kombinationen av dessa styr hur organisationen och de som tillhör den ser på tillit, beslutstagande, motivation, återkoppling och arbete med mål och visioner - det vill säga de sakerna som brukar vara utmärkande för hur organisationen mår och utvecklas.