Enheter och skala - (år 6)

Beting

Varje lektion har ett beting som rymmer både G och Super G. Betinget är egentligen en lektionsplanering. Det betyder att betinget är uppdelat på varje lektion. Avsikten är att alla elever ska arbeta med samma saker på en lektion och att man ska kunna göra vettiga genomgångar och uppgifter för alla.

Diagnosen är valfri.

Allmänna övningar

Nu ska vi jobba mindre i boken och ha fler styrda övningar och genomgångar. Det kom vi överens om på Öppna huset.

Enheter och skala

Enhetsomvandlingar area

Vecka 6

Hastighet

Vecka 7

Skala

Vecka 8

De ska göra läxa 5 men de behöver inte lämna in den utan behåller boken för att göra läxa 6 efter lovet.

• Måndag: Fortsätt räkna i boken från förra lektionen.
  • PPT En presentation om begreppen tid, hastighet, vikt och volym. Det blir lite repetition av det tidigare och samtidigt förberedelse för det kommande.

Volym

• Tisdag: Vikt, sid 45-47. blå sid 57. Röd = valfritt. Fördjupningshäftet.
  • PPT Enheter för volym. Detta är endast en sida som sammanfattar övergångarna mellan olika voymsmått. Den kommer från presentationen ovan.
  • Torsdag: Volym 48-48. blå sid 58. Röd = valfritt. Fördjupningshäftet.

Extra

Vecka 10