En lektion som blir allt skriftspråkligare

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

Språkutvecklande arbetssätt med faktorisering och primtal

Nedanstående lista anger ett antal aktiviteter som följer på varandra i en sekvens där språket börjar i talspråk och blir mer skriftspråkigt över tiden.

1. Intro med en ppt där jag förklara vad ett tal är, hur det kan representeras av fyrkanter och där jag introducerar begreppen faktor och produkt. Jag kopplar dessa begrepp till rektangelns form.
  2. Eleverna ritar i ppt och svarar på frågor. De pratar med varandra. Jag går runt och hjälper dem.
  3. Helklassgenomgång med ppt där svaren finns. Vilka slutsatser man kan dra om vilka tal som ej går att faktorisera. Rektanglar, kvadrater+ Flest former? Vad är ett primtal?
  4. Skrivövning att sammanfatta kort vad vi kommit fram till. Denna kan man eventuellt hpoppa över.
  5. Fler faktoriseringsövningar
  6. Eratosthenes såll. Uppgift att lösa.
  7. Skriftlig definition ett primtal, vad det är och hur man undersöker om ett tal är det? Uppgift i grupp eller labbrapport. En grej kan vara att de får samarbeta över msn men inte prata med varandra.
    Tänkbara frågor
    1. Skriv ut forts på ppt-uppgiften.
    2. Vad är faktorisering?
    3. Hur gör man?
    4. Vad har man för nytta av det?
    5. Är det kul?
    6. Varför svarade du som du gjorde på frågan ovan?
    7. Vad finns det för koppling mellan primtal och faktorisering?