Elevaktiva utvecklingssamtal

Av Moa Jillefors

1 Inledning

• Lägg ett bokmärke på denna sida
  • presentation av hur elevaktiva utvecklingssamtal kan gå till
  • Arbetsformerna. hur ska vi arbeta med att förbereda oss för utvecklingssamtalen?
  • Tidsplan. Du har två halvdagar plus en timme till genrepet. Du bör alltså hinna hälften på denna sida på första halvdagen.
  • Skicka din egen personliga inbjudan till utvecklingssamtalet till dina föräldrar.
    • Du behöver veta tid och plats. Fråga din mentor.
    • Titta på följande exempel på inbjudan till utvecklingssamtal så får du idéer. Du kan använda den som mall om du vill men ändra så att språket blir ditt eget.

2: Ordlistan

• Det förekommer många nya ord när vi pratar om elevaktiva utvecklingssamtal.
  • läs igenom utvecklingssamtalsordlistan. Hur många ord kan du förklara vad de betyder?
  • Ta in lista i din dator. markera, kopiera och klistra in i open office.
  • Ta reda på översättningar av orden med hjälp av ordböcker och nätet. Några förklaringar behöver du få av din lärare för de är så speciella för dessa utvecklingssamtal.
  • Skriv din egen glosbok på papper, i ordbehandlaren eller på glosboken.se.
  • Öva tills du kan orden.
  • Eventuellt en övning med ordkunskapen?
  • Du får ett facit på mejlen. Om du inte får något mejl måste du gå in i infomentor och lägga in din mejladress.
  • Kopiera dina dokument till H: för säkerhets skull. Då har du en backup ifall något skulle hända din dator.

3: Dagordningen

Av Felicia_Ohlin

4. Omdömena och frågor till dina lärare

5. Val av elevarbete för presentationen

• Hur väljer man ut ett arbete att visa upp?
  • Fundera på vilka ämnen ni vill visa upp något från. Favoritämnen. Ämnen som ni är duktiga i. Se gärna till att blanda ämnen av olika karaktär. Det kan vara kärnämnen, orienteringsämnen, praktiska ämnen eller estetiska.
  • Fundera över vilka egenskaper eller förmågor ni vill visa upp. Det kan vara att göra läxor eller prov. Det kan vara att samarbeta, följa instruktioner eller att arbeta självständigt.
  • Välj arbeten där ni fått fina omdömen eller där ni själva tycker att ni lyckats ovanligt bra.
  • Välj arbeten som visar hur ni har utvecklats.
  • Välj arbeten som visar hur ni jobbar i skolan, som visar något era föräldrar inre visste om er.
  • Bläddra igenom er digitala portfolio och välj något som ni helt enkelt fastnar för. I efterhand kan ni fundera över varför ni fastnade för just det.
  • Kopiera dokumenten till mappen för utvecklingssamtalet
  • Viktigt! Skriv en motivering där du förklarar varför du valde detta arbete. Vad är det du vill visa och vad är det du är stolt över?

6. Skriva manus

• Mall för manus. Hur ser den ut? 10 min
  • Kopiera manusmallen till din visningsmapp.
  • Öppna mallen och börja skriva om den så att det blir ditt eget manus. 80 min.
    • Skriv om allt som är allmännt till att gälla dig.
    • Skriv in stödord och punktlistor så att du får med allt viktigt.
    • Skriv om stödord till meningar. När du skriver hela meningar så lär du dig vad du ska säga. Du blir tvungen att tänka igenom allts
  • Exempel på manus
  • Du kan göra stödord till ditt utvecklingssamtal på slutet. Om du har ett färdigt manus.
  • Du bör göra en powerpoint om du hinner.
Regn och sol, av Elin Varverud

7. Rollspel

• Ta tid
  • Utvärdera hur det gick
  • Skriv om manus om det behövs

8. Utkast till IUP

En IUP är en individuell utvecklingsplan. Vi ska göra den tillsamman på utvecklingssamtalet. Det är bra om du kan förbereda dig genom att ta fundera ut några förslag till mål. Målen ska handla om saker som du vill utveckla.

• Tre mål är lagom.
  • Skriv konkreta mål som är tydliga. Det är bra om du kan utvärdera om du nått målet.
  • Formulera mål som inte ligger för långt fram i tiden. Du bör kunna utvärdera innan nästa utvecklingssamtal.
  • Det bör vara dina egna mål, inte sådant som du tror att andra förväntar sig av dig.

9. Är du helt klar? - Checklista

I så fall ska du ha:

• lämnat inbjudan till dina föräldrar
  • fått svar från dian föräldrar att de kommer
  • fått tillbaka ett kryssblad där dina föräldrar berättar vad de vill veta mera om. Den ska ha funnits med på inbjudan
  • skrivit ett manus som innehåller:
    • något skrivit om alla ämnen
    • kommentarer från de lärare som du talat med

Du har också :

• valt ut tre arbeten att visa dina föräldrar
  • gjort en dagordning
  • tränat med en kompis.

Gå gärna igenom denna lista med din mentor.

Lycka till med ditt utvecklingssamtal