Diskussion:Konstruktion

Vad man måste lämna in i Konstruktion

Styrdokumenten

Skolverkets kursplan.

CI

Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

• Introduktion i produktionstekniska förutsättningar, kvalitet och lönsamhet enligt modern produktionsfilosofi.
  • Teknikmetoder och konstruktionsmetoder inom något eller några områden, till exempel produktutveckling och byggnation.
  • Teoretiska modeller, observationer och konstruktionsprojekt inom det teknikområde som används i kursen.
  • Grundläggande materialegenskaper och materialets betydelse för funktion, kvalitet, lönsamhet, tillverkning och återvinning.
  • Beräkningar, provningar, mätningar, simuleringar och rimlighetsbedömningar inom något eller några teknikområden med hänsyn tagen till matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.
  • Datorkunskap och användning av relevanta datorprogram, till exempel kalkylprogram eller projektstyrningsprogram, inom valt teknikområde.
  • Ritteknik med hantering av cad-program eller andra programvaror.
  • Nationella och internationella system för teknisk standardisering med grundläggande standarder och normer inom valt teknikområde.
  • Faktorer som påverkar utformningen av produkter, till exempel tillgänglighet och säkerhetsaspekter.
  • Dokumentation, redovisning och presentation av konstruktionsarbete och resultat.

Förmågor

Undervisningen i ämnet konstruktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

1. Kunskaper om befintlig teknik och teknisk utveckling samt om konstruktionsprocessen med hänsyn tagen till hållbar utveckling.
  2. Kunskaper om produktionsteknik, kvalitet och lönsamhet samt om sambanden mellan dessa faktorer i konstruktionsprocessen.
  3. Förmåga att välja och använda metoder, material, verktyg och komponenter samt kunskaper om deras egenskaper och begränsningar.
  4. Förmåga att utföra mätningar, simuleringar och test.
  5. Förmåga att lösa problem och konstruktionsuppgifter samt utföra beräkningar genom att använda matematiska och teknikvetenskapliga teorier och modeller.
  6. Kunskaper om standarder och normer inom konstruktionsområdet.
  7. Förmåga att dokumentera, redovisa, presentera och utvärdera konstruktionsarbete.
  8. Förmåga att använda tekniska begrepp och modeller.