Diskussion:GeoGebra

Sidor med fritt material

GeoGebrainstitut.se

Svenska GeoGebrainstitutet

"Javisst, du kan göra vad du vill! Allt är helt fritt!", säger Thomas Lingefjärd som är föreståndare på Svenska GeoGebrainstitutet.

Geogebra.org och geogebratube.org

Det är fritt att använda enligt cc. Det står under varje bidrag. Det är bara att dubbelklicka så öppnad det i programmet.Läs i Forumet. Det står angivet i uploadmodulen att det blir CC.

Geogebra.se

GeoGebra.se

"Allting är fritt att använda, det är mitt bidrag till Internet. Peter Åsum, Hvitfeldtska Gymnasiet.

Det finns en hacka själv-instruktion (exempelvis här)

Exempel som jag jobbat med

Här finns en GeoGebrafil med addition av vektorer från GeoGebrainstitutet. Lek med den och försök göra något med vektorer och trigonometri.

Den kommer att läggas upp här så småningom.

Mina filer:

• Cirkelomsluter triangel

Publicera

GeoGebratube

På GeoGebratube.org finns en kod att bädda in. Den går bara att bädda in på htmlsidor.

Mediawiki Extension: GeoGebra

Mediawiki har en extension för att bädda in GeoGebra. Man exporterar från Geogebra och sparar för mwediawiki. Sen klistrar man in koden på wikiskola och det ser ut som nedan:

Då exporterar man till ett script som klipps in i wikin. Det går fint att köra och även att öppna filerna i GGB. Men de inbäddade GGB går tyvärr inte gå att spara efter att de öppnats i GGB. Det är så det är tänkt enligt Rudi som gjort extension.

Problem att dubbelklicla och öppna

När jag laddade ner Geogebra i den version som ligger på datorn (för de fall då man inte har nätuppkoppling) slutade funktionen att man kan öppna en inbädad GeoGebra genom att dubbelklicka. Detta fick jag tillbaks efter det att jag avinstallerat GGB och installerat om WebStart-versionen.

Om GGB inte öppnar efter dubbelklick kan man lägga in följande sist i koden:

framePossible = "true" är det dom gör att den öppnas.

Då kan man dubbelklicka och GGB öppnas som en fristående java applet vilken man kan jobba med men det tycks inte gå at spara den (se boxen på Ma1C geometri). Man måste dock ha GeoGebra igång redan innan man öppnar appellen.

uppdatering april 2013: jag struntar i den här funktionen att man ska kunna dubbelklicka

Exempel på GGB där en applet öppnas vid dubbelklick

• Funktioner på Ma1C
  • Fysik1, Laborationer, Acceleration

Problem att det går långsamt

Länkar: Varför är det så långsamt?

Åtgärd

April 2013: Aplets laddar mycket långsamt eller inte alls.

jag kommer fortsättningsvis att pröva den versionen som fås från geogebratube om man kör embed för html-sida. Läggs in på wikiskola som i-frame. Det kan ladda snabbare även om den ju fortfarande är en applet. Det är skumt för man väljer mellan att ta koden i forma i-frame eller applet. Men den i-framade sidan har en applet i sig....

jag kommer att börja lägga länkar till filen på GGBtubeså andra kan ta del av dem.

Jag kommer att dela upp sidorna med för många applets och konvertera till js i vissa fall

man sparar från GGB. Export Dynamisk, Exportera som webbsida, Avancerat. Sedan kryssar man i

Exportera endast till html5
Välj urklipp: html
Tryck Urklipp.

Man får en en enkel htmlsida som man klipper rakt in i mediawiki.

malinc.se har skrivit om detta

Om man vill dela med sig finns (fr o m versin 4) en knapp i GGB för att ladda upp på GeoGebratube.org. Det blir en smidig lösning. Smidigare än att ladda upp filerna på wikiskola (vilket bromsas av at de är exekverbara).

Exempel

Subtraktion av vektorer. Här har jag lagt in Geogebran som ett script i wikin med hjälp av en extension samt publicerat filen på Geogebratube och länkat till den.

Strategi för tröga appletar

• Många appletar är inlagda för att det är enkelt att kopiera in men de innehåller egentligen ingen interaktivitet. - Lägg in en bild istället.
  • Andra innehåller interaktivitet och bör synas i sidan. - lägg en bild i sidan och länka med GGB-mallen till Geogebratube.
  • I vissa fall är det en riktigt bra geogebra. - Skapa då en undersida med Geogebran som ett javascript( om det fungerar annars applet). Länka med GGB-mallen till Geogebratube. Lägg kanske en bild av GGB:n på huvudsidan så man ser vad man bör klicka på. Bygg ut sidan med instruktioner så det blir ett fint lärobjekt.

Inbäddning fr GGBTube funkar

Bilden ovan visar att man kan välja inbäddning fr tuben och klicka i att html föredras.

Sidan nedan har två sådana inbäddade html5-GGB som inte kolliderar.

GeoGebra-kurs