Bygga

Mål LPO94

• kunna göra en teknisk konstruktion med hjälp av egen skiss, ritning eller liknande stöd och beskriva hur konstruktionen är uppbyggd och fungerar,

Favvorummet

Övning 1 Skissa favoritrummet. Det är lätt att rita husritningar i Word.i alla fall om man följer min instruktion.

Husbygge

Bilbygge

Kursplan Bilbygge.

En text från Wikipedia om bilen så att eleverna kan skaffa sig några fler begrepp och samtidigt få idéer om hur de ska konstruera.

En frågelista till hjälp för elever som ska reflektera över sitt bilbygge.

Eleverna har fått en stencil med material om de enkla maskinerna ur Puls Teknik. Syftet är att de ska få en bakgrund till hur man konstruerar en lämplig kraftöverföring. Efter denna läxa ger jag ett kort förhör vilket även ger en del frågor av reflekterande karaktär och koppling till bedömningskriterierna i kursplanen.

Byggprojekt enl LGR11

Google SketchUp

• Använd Google SketchUp. Läs Sandra Wisstings blogg om hur det blir bra matematik av det. Jag ser det mer som Teknik och matematik. Det är precis som det vanliga husbyggesprojektet fast man ritar i datorn istället för på papper som förr. Men med SketchUp går det fortare och man orkar med fler mattefrågor så det blir det ett rikare projekt. Här laddar du ner SketchUp, vilket går utmaärkt att installera på Ubuntu med Wine men det funkar inte. Fel drivrutiner till grafikkortet.