Att tänka på vid matteprovet

Den utskrivbara versionen stöds inte längre och kanske innehåller renderingsfel. Uppdatera din webbläsares bokmärken och använd standardutskriftsfunktionen istället.

Det finns en sak du som elev kan göra för att vi ska få mer provtid. Det är att tänka på några enkla grundregeler.

• Provhäftet ska du lämna in till mig innan provet eller ha med dig själv.
  • Penna, sudd och linjal behöver du ha med dig.
  • Det är inte tillåtet med miniräknare på proven som handlar om tal och räkning. På övriga prov kan du få använda miniräknare. Tag därför med dig din dator. Den innehåller en miniräknare.
  • Kom i tid så du hinner välja en bra plats.
  • Sätt dig på kortsidan av ett bord och sitt långt ifrån dina kamrater så att du inte frestas att prata.
  • När provtiden börjar ska det vara tyst så snabbt som möjligt. Då jag delar ut proven får ni börja direkt.
  • Om du undrar något eller behöver hjälp eller måste låna något får du vänta med uppsträckt hand tills det blir din tur. Du ska inte gå och hämta saker själv för då blir det för stökigt på provet. Medan du väntar kan du läsa igenom hela provet så att du får en uppfattning om vad du ska göra. det tjänar du tid på i slutändan.